Α. 1. Από τον Ιούνιο 2011 βάσει του Α’ Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος έχει συγκροτηθεί και λειτουργεί το “Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου” (ΤΑΙΠΕΔ) κυρίως ως Φορέας Ιδιωτικοποιήσεων και Αποκρατικοποιήσεων. Η έ ως σήμερα τριετής πορεία και εμπειρία από την λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ έχει να επιδείξει πάμπολλες εναλλαγές προσώπων στην Διοίκηση του Φορέα ή και αποπομπές ακόμα και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, δυσανάλογα μεγάλο ή ακόμα και αναντίστοιχο μισθολογικό κόστος προς τις προκληθείσες προσδοκίες από τις διαφημισθείσες δεξιότητες των στελεχών του Ταμείου, φραστικές πομφόλυγες περί τις διακηρύξεις επί τ ων σκοπών του, αλλά πολύ πενιχρά και μη αναμενόμενα ταμειακά και εισπρακτικά αποτελέσματα, μη επίτευξη κανενός μείζονος στόχου, δημιουργία επιφυλακτικότητας στην κοινωνία για την αδιαφανή λειτουργία του Φορέα και τους πραγματικούς σκοπούς του και πολύ περισσότερα προβλήματα ακόμα και στην τήρηση της δημοσιονομικής νομιμότητας ή και την εντύπωση της κοινωνίας για το ύψος του τιμήματος σε όσες μεταβιβάσεις ήδη έχει προβεί. Το πρόβλημα στο ΤΑΙΠΕΔ – κατά την γνώμη μας – είναι η εξαρχής εσφαλμένη πολιτική προτεραιότητα κατά την ίδρυση του Φορέα με την βιαστική ανάθεση της ΠΩΛΗΣΗΣ (και όχι άλλης αξιοποίησης…) περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου μόνο και μόνο για να εξευρεθούν χρήματα για την εξόφληση των μνημονιακών δανειστών χωρίς δημιουργία και κανονιστική θέσπιση αυστηρών πλαισίων και ορίων τόσο ύψους τιμήματος και χρηματικού εν γένει ανταλλάγματος, όσο και όρων ταυτότητας και ποιότητας των πιθανών αντισυμβαλλομένων του Δημοσίου. Κυρίως όμως το Ταμείο έσπευσε να διαχειρισθεί περιουσιακά στοιχεία χωρίς αυτά να έχουν απογραφεί και καταγραφεί πλήρως, χωρίς να έχει εκκαθαρισθεί η πραγματική, νομική και οικονομική κατάστασή τους, ενώ περιέργως δεν αξιοποιήθηκε υπάρχουσα τεχνογνωσία και προσβάσιμο υλικό από το ίδιο το Δημόσιο : παρουσιάσθηκε επικοινωνιακά ότι το ΤΑΙΠΕΔ έπρεπε “για το καλό μας” (πάντα…) ως μόνη απομείνασα λύση πριν την “καταστροφή” (;) να πωλήσει τα “ασημικά” bιrpara…
2. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υποτίμησης της υπάρχουσας στην Χώρα μας τεχνογνωσίας αποτελεί όλη η καταργηθείσα πλέον λειτουργούσα έ ως το 2012 Γενική Γραμματεία Ολυμπιακών Εργων και Ολυμπιακής Αξιοποίησης. Η χρυσοπληρωμένη αυτή Υπηρεσία (α) τελούσε επί ΕΠΤΑΕΤΙΑ (1998-2004) υπό τον καθημερινό, ασφυκτικό, έλεγχο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (έλεγχο χειρότερο και απαιτητικότερο από της …Τρόϊκας !), (β) κλήθηκε να διαχειρισθεί υπό συνθήκες “ολυμπιακής πιστοποίησης” και διεθνών απαιτήσεων σε ελάχιστο διάστημα απολύτως ίδια αντικείμενα (ζητήματα απόκτησης, κατασκευής, συντήρησης και περαιτέρω διάθεσης ειδικών ακινήτων, αξιοποίηση ακινήτων ειδικών χρήσεων και σκοπών), (γ) απασχόλησε και κατάρτισε εξειδικευμένο προσωπικό σε δεξιότητες real estate δημοσίου ενδιαφέροντος και σύναψης και εκτέλεσης διεθνούς επιπέδου κρατικών συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών, (δ) παρέδωσε τον Σεπτέμβριο 2004 ένα αξιοζήλευτο αποτέλεσμα βάσει των συμφωνηθέντων στο Ολυμπιακό Συμβόλαιο από 1997, (ε) εκπόνησε σχέδια επιτυχούς αξιοποίησης του αποκτηθέντος πλούτου στο μεταολυμπιακό περιβάλλον, (στ) τελικώς απέτυχε παταγωδώς λόγω τ ων λανθασμένων επιλογών των διορισμένων Ηγεσιών στην Υπηρεσία από το 2005 στην αξιοποίηση του τεράστιου ολυμπιακού πλούτου της Χώρας : επομένως η τεχνογνωσία και το ειδικευμένο προσωπικό ήδη υπήρχε – τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ τι ακριβώς εμπειρία επικαλέσθηκαν κατά την επιλογή τους – εκτός από τις “γνωριμίες” “τους”;
3. Μετά την εμπειρία του ΤΑΙΠΕΔ, ως έχει, μόνη λύση για την επίτευξη τ ων σκοπών του και την εκτέλεση τ ων διεθνών υποχρεώσεων της Χώρας είναι η συγκρότηση και λειτουργία “Ταμείου Ιδιωτικής Περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου”, αυτοτελούς νομικού προσώπου με ενεργή παρουσία στις δημόσιες συναλλαγές ως Εταιρεία Ειδικού Σκοπού υπαγομένης στο Υπουργείο Οικονομικών [Ταμείο], με εμπνευσμένη διοίκηση κατά το επιτυχές πρότυπο του Ιδρύματος Ωνάση.
Β. 1. Το νέο Ταμείο σκοπό θα έχει την εκποίηση των στοιχείων του κεφαλαίου του προς καταβολή δόσεων του Δημοσίου Χρέους, την in natura μεταβίβαση και διάθεση στοιχείων χάριν εξοφλήσεως του Χρέους και τη παροχή ενοχικών και εμπράγματων εγγυήσεων για την διαχείριση του Χρέους. Ολα αυτά όμως, αφού (α) θα έχει απογράψει και καταγράψει την συνολική ιδιωτική περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, (β) εντός ενός το πολύ δωδεκαμήνου από την ίδρυσή του, (γ) η περιουσία αυτή θα τού έχει εισφερθεί κατά πλήρη κυριότητα ή έστω κατά χρήση προς διαχείριση για μεγάλο, πλην ορισμένο διάστημα, (δ) τα περιουσιακά στοιχεία θα έχουν διαφανή και οριστικά καθαρή νομική εικόνα, ενώ θα είναι εκκαθαρισμένη πλήρως η ΜΗ συμμετοχή τρίτων στο ιδιοκτησιακό καθεστώς τους, η δε εκκαθάριση θα έχει προκύψει κατόπιν ακόμα και ακούσιων, αλλά δίκαιων, ανταλλαγών ή και αναγκαστικής απαλλοτρίωσής τους, (ε) το δε Ταμείο θα διοικείται από Πενταμελές Συμβούλιο επί θητεία.
Κύρια μεταβολή όμως θα είναι η θέσπιση Πλαισίου Οδηγιών προς το Ταμείο από το Υπουργικό Συμβούλιο κατ’ εκτέλεση των διεθνών υποχρεώσεων της Χώρας για την στοχοθετημένη βάσει χρονοδιαγράμματος διάθεση των περιουσιακών στοιχεί ων με καταληκτικό όριο (και όχι “ρήτρα”…) ανάπτυξης της Χώρας.
2. Το κεφάλαιο του Ταμείου προς διαχείριση μπορεί να αποτελείται από (ενδεικτικά):
α. τις αναζητηθείσες και απογραφείσες κληρονομικές περιουσίες αδιάθετων ιδιωτών κατά το κατ’ άρ. 1824 ΑΚ κληρονομικό δικαίωμα του Δημοσίου, καθώς και τις σχολάζουσες κληρονομίες εντός και εκτός Ελλάδας υπέρ Ελληνικού Δημοσίου
β. τα δικαιώματα πνευματικής, βιομηχανικής και διανοητικής ιδιοκτησίας, καθώς και κάθε άλλο ειδικό δικαίωμα Ιδιωτικού Δικαίου, που έχει περιέλθει ή περιέρχεται στο Δημόσιο κατ’ άρ. 1824 ΑΚ για τον χρόνο ισχύος του (λχ πνευματική ιδιοκτησία διάρκειας ογδόντα ετών επί έργων αδιάθετων δημιουργών [πχ λογοτεχνικό και μεταφραστικό έργο Κοσμά Πολίτη, εικαστικό έργο Θεόφιλου Χατζημιχάλη])
γ. τα απολεσθέντα και ανευρεθέντα τιμαλφή μετά από ένα έτος από την ανεύρεσή τους και την αναζήτησή τους κατά τον ΑΚ
δ. τα ποσά ακίνητων τραπεζικών λογαριασμών και το περιεχόμενο τραπεζικών θυρίδων με δικαιούχο το Δημόσιο στις Τράπεζες εντός και εκτός Ελλάδας
ε. τα ποσά των ακίνητων υπέρ Δημοσίου λογαριασμών στην Τράπεζα της Ελλάδας [ΤτΕ]
στ. την περιουσία των διατεθειμένων για δημόσιο σκοπό περιουσιών ιδιωτών διαθετών και των κληροδοτημάτων και των κληροδοσιών μετά την τήρηση της διαδικασίας κατ’ άρ. 825 επ. ΚΠολΔ περί ερμηνείας της βουλήσεως του διαθέτη υπό την συγκεκριμένη εθνική εξαιρετική δημοσιονομικά συγκυρία
ζ. την περιουσία την ήδη διατιθέμενη, αλλά μη αξιοποιηθείσα, προς ΝΠΔΔ και άλλους Φορείς του Δημοσίου (λχ ΑΕΙ, Εκκλησία, Μουφτείες, Καθολική Αρχιεπισκοπή, Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο)
η. την περιουσία του Ταμείου Πυροπλήκτων (2007)
θ. τις περιουσίες υπό δικαστική μεσεγγύηση και υπό μεσεγγύηση του Ελληνικού Κράτους ως εχθρικών ή των αποδημησάντων άνευ προθέσεως επιστροφής ανιθαγενών τέως Ελλήνων Πολιτών
ι. τις βακουφικές και μουσουλμανικές περιουσίες εντός και εκτός Ελλάδας από κοινού με τις Μουφτείες στην Χώρα
ια. τις ανταλλάξιμες περιουσίες εντός Χώρας
ιβ. τα περιουσιακά στοιχεία του Ελληνικού Δημοσίου εκτός Επικράτειας
ιγ. τις διακατεχόμενες περιουσίες και εκτάσεις
ιδ. τις εκτάσεις υπό τον προσωρινό χαρακτηρισμό ως “Εκκλησιαστική Περιουσία” [από κοινού με την Εκκλησία της Ελλάδος, την Εκκλησία της Κρήτης, το Οικουμενικό και τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία]
ιε. τις εκτάσεις υπό τον προσωρινό χαρακτηρισμό “Περιουσία Τοπικής Αυτοδιοίκησης” [από κοινού με την Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων και τους 325 καλλικρατικούς Δήμους]
ιστ. το κεφαλαιοποιημένο και τιτλοποιημένο συνολικό ποσό των αξιώσεων του Ελληνικού Δημοσίου από την εκποίηση των κατασχεμένων κινητών παντός είδους στον τ. ΟΔΔΥ ΑΕ και των κατεσχεμένων λαθρεμπορευμάτων και προϊόντων παρεμπορίου
ιζ. τα ποσά εκχώρησης μισθωμάτων από ιδιώτες προς το Δημόσιο
ιη. τις εγκαταληφθείσες και αδέσποτες περιουσίες εντός Ελλάδας
ιθ. το συνολικό ποσό των Γερμανικών Πολεμικών Αποζημιώσεων, Επανορθώσεων και Κατοχικών Δανείων σε τρέχουσες τιμές
κ. άλλες επιμέρους αξιώσεις από δυναμικούς κλάδους της Οικονομίας (λχ χρηματικά δικαιώματα από κινηματογράφηση των Ελληνικών Μνημείων, τοπίων και τοποθεσιών)
κα. τα ποσά από την καταβολές των στη Χώρα μας αλλοδαπών για τις άδειες παραμονής και εργασίας και οικογενειακής συνένωσης.
3. Η απογραφή και η διάθεση του κεφαλαίου του Ταμείου δεν προβλέπεται να έχει περαιτέρω δημοσιονομικό κόστος, διότι έχει ήδη διενεργηθεί και ευρίσκεται στο Εθνικό Κτηματολόγιο και στο Περιουσιολόγιο στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
4. Η κεφαλαιοποίηση και η τιτλοποίηση των πόρων του Ταμείου δεν προβλέπεται να χρονοτριβεί ούτε να δημιουργεί δημοσιονομικά προβλήματα.
Γ. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές και ευκαιρία προς εκκαθάριση και έλεγχο των περιουσιακών δικαιωμάτων του και δικαιωμάτων εν γένει Ιδιωτικού Δικαίου υπέρ του, το δε ετήσιο ταμειακό όφελος τουλάχιστον μεγαλύτερο ή και ίσο με το δημοσιονομικό κενό τ ων επομένων Προϋπολογισμών του Κράτους.