Συγκεκριμενοποίησε τις προτάσεις του ο Σύλλογος Επιστημόνων Μειονότητας για το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος
Σπουδές 4ετούς φοίτησης και πτυχίο ισότιμο αυτού των Παιδαγωγικών Τμημάτων ζήτησαν από την Σύγκλητο του ΔΠΘ
Η Επιτροπή που συγκροτήθηκε από τη Σύγκλητο του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης τον Φεβρουάριο του 2015, με αντικείμενο την διαμόρφωση ενός Προγράμματος Σπουδών για το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών του Μειονοτικού Προγράμματος (Δ.Ε.Μ.Π.), το οποίο πρόκειται να λειτουργήσει από το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016, πραγματοποίησε μια ενημερωτική συνάντηση με τα ΔΣ του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης (Σ.Ε.Μ.Δ.Θ.) και των Συλλόγων Αποφοίτων Δασκάλων Ε.Π.Α.Θ. Ροδόπης, Έβρου και Ξάνθης.
Ίδρυση Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ζητά ο Σ.Ε.Μ.Δ.Θ.
Στη συνάντηση, η Επιτροπή παρουσίασε το Πρόγραμμα Σπουδών για το Δ.Ε.Μ.Π., επί του οποίου το ΔΣ του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. είχε ισχυρές ενστάσεις. Πέραν όλων, αιτιολογήθηκε με συγκριμένες θέσεις η αρνητική στάση του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. για την ίδρυση του Δ.Ε.Μ.Π., όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο για την μειονοτική εκπαίδευση, που ψηφίστηκε από την Βουλή τον Δεκέμβριο του 2014. Τονίστηκε ότι, στη θέση αυτού του Διδασκαλείου, όπου η μετεκπαίδευση θα διαρκεί 1,5 έτος, είναι ανάγκη να ιδρυθεί ένα Τμήμα Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ισότιμο με αυτά των Παιδαγωγικών Τμημάτων των Πανεπιστημίων της ημεδαπής. Το ΔΣ του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. έκανε κριτική και έθεσε τις προτάσεις του και για το Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π., όπως παρουσιάστηκε στη συνάντηση, τονίζοντας ότι για την βέλτιστη λειτουργία του πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες συνεργασίες με τα Παιδαγωγικά Τμήματα και τους εμπειρογνώμονες καθηγητές των Πανεπιστημίων της Τουρκίας.
Οι κριτικές και προτάσεις του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ.
Μία από τις ενστάσεις του Συλλόγου είναι ότι, μετά την κατάργηση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) και παρά την ίδρυση του Δ.Ε.Μ.Π., η Μειονότητα στερείται εκπαιδευτικού ιδρύματος από το οποίο θα αποφοιτούν δάσκαλοι Μειονοτικών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όπως συγκεκριμένα αναφέρεται σε ανακοίνωση του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ.: «Ήδη με την παρούσα κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, τα μέλη της Μειονότητας ωθούνται στην αναγκαιότητα να αποφοιτούν από Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και, ενώ ήδη έχουν αποκτήσει την ιδιότητα του δασκάλου σε δημόσια σχολεία, αναγκάζονται να σπουδάσουν σε ένα επιπλέον πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών όπως το Δ.Ε.Μ.Π. Η παραπάνω περιγραφόμενη διπλή εκπαίδευση-μετεκπαίδευση υψώνεται ως η μοναδική επιλογή για μέλη της Μειονότητας που επιθυμούν να διδάξουν ως δάσκαλοι στα Μειονοτικά σχολεία». Τα μέλη του Συλλόγου Επιστημόνων εκτιμούν ότι, η εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικού προσωπικού, το οποίο θα παρέχει εκπαίδευση στα Μειονοτικά σχολεία, είναι δυνατό να εξυπηρετηθεί μόνο με την δημιουργία ενός ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο με ένα ανώτατο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα παρέχει ολοκληρωμένη σπουδή ισοδύναμη με αυτά των Παιδαγωγικών Τμημάτων Πανεπιστημίων της ημεδαπής. Μόνο εντός του πλαισίου αυτού δέχεται ο Σύλλογος να επανασυζητηθεί η λειτουργία του Δ.Ε.Μ.Π. ως μεταπτυχιακού προγράμματος.
Δικαίωμα φοίτησης και σε απόφοιτους της Τουρκίας
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης Τουρκικής Γλώσσας της αλλοδαπής, δεν έχουν το δικαίωμα φοίτησης στο Δ.Ε.Μ.Π., άρα δεν έχουν το δικαίωμα να γίνουν δάσκαλοι τουρκικής γλώσσας στα Μειονοτικά δημοτικά σχολεία, ανεξάρτητα αν έχουν ήδη αναγνωρίσει τα πτυχία τους στην Ελλάδα. Για τον λόγο αυτό, το ΔΣ του Συλλόγου Επιστημόνων θεωρεί ότι, δικαίωμα φοίτησης στο Δ.Ε.Μ.Π. πρέπει να έχουν αποκλειστικά μέλη της Μειονότητας της Θράκης που είναι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης όχι μόνο της ημεδαπής, αλλά και της αλλοδαπής, εφόσον βέβαια τα πτυχία τους έχουν αναγνωριστεί ισότιμα στην Ελλάδα.
Καθηγητές αποκλειστικά από την Μειονότητα ζητούν για το Δ.Ε.Μ.Π.
Δεδομένου ότι το Δ.Ε.Μ.Π. θα εξυπηρετεί αποκλειστικά την Μειονοτική εκπαίδευση, ο Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. αξιώνει η στελέχωσή του να πραγματοποιηθεί αποκλειστικά από εξειδικευμένα μέλη της Μειονότητας. Η λογική πίσω από την απαίτηση αυτή είναι ότι, εφόσον το Δ.Ε.Μ.Π. θα αποσκοπεί στην περαιτέρω σπουδή και καλλιέργεια των εκπαιδευτικών του Μειονοτικού προγράμματος των Μειονοτικών σχολείων, απαραίτητο στοιχείο της συγκεκριμένης μετεκπαίδευσης πρέπει να είναι η διασφάλιση της άριστης επιμόρφωσής τους στην Τουρκική γλώσσα και εν γένει η καταλληλότητά τους για την ανατροφή μελών της Μειονότητας, που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Ζητείται αρωγή και συνεργασία με Πανεπιστήμια της Τουρκίας
Έχοντας ως δεδομένο τα παραπάνω κριτήρια, το ΔΣ του Συλλόγου Επιστημόνων επισημαίνει ότι πρέπει να ζητηθεί η αρωγή Διδασκαλείων και Παιδαγωγικών Τμημάτων Πανεπιστημίων της Τουρκίας και να γίνει συνεργασία με αυτά έτσι ώστε να αιτηθεί η συνδρομή του εκπαιδευτικού προσωπικού, το οποίο θα συμμετέχει στη διαδικασία μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών του Δ.Ε.Μ.Π. Η σύμπραξη αυτή κρίνεται αναγκαία από τον Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. καθότι, η αξιοποίηση και η συνδρομή του υλικού και των προγραμμάτων σπουδών των Διδασκαλείων και Παιδαγωγικών Τμημάτων Πανεπιστημίων της Τουρκίας κατά την κατάρτιση του προγράμματος σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π., θα οδηγήσει στην πιο αποτελεσματική λειτουργία και παροχή εκπαίδευσης εκ μέρους του.
Κριτικές και προτάσεις για το Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π.
Το προτεινόμενο Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Ε.Μ.Π. κρίνεται ότι δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσει την επαρκή κατάρτιση ενός εκπαιδευτικού του Μειονοτικού σχολείου, για το λόγο ότι, εκ προοιμίου θα απευθύνεται σε απόφοιτους Παιδαγωγικών τμημάτων της ημεδαπής, οι οποίοι έχουν λάβει ως θεμέλιο την βασική εκπαίδευση της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού. Τα τρία εξάμηνα του προγράμματος θεωρούνται ελάχιστος χρόνος για την επαρκή επιμόρφωση των δασκάλων, και για τον λόγο αυτό ζητήθηκε ένα πρόγραμμα σπουδών με βάρος στην τουρκική γλώσσα και τον τουρκικό πολιτισμό, με τα σχετικά μαθήματα να μετατρέπονται από επιλογής σε υποχρεωτικά. Θεωρώντας την εκπαίδευση ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που συνδέονται άρρηκτα με το μέλλον της Μειονότητας, τα μέλη του Σ.Ε.Μ.Δ.Θ. διαβεβαίωσαν ότι θα παρακολουθούν στενά τα ζητήματα που αφορούν την Μειονοτική εκπαίδευση, θέτοντας εαυτούς απέναντι σε όσους αποσκοπούν να την διαμορφώσουν μονομερώς.