Με Καθολικό και Ορθόδοξο γάμο παντρεύτηκαν στην Ξάνθη πιλότος και αεροσυνοδός
Μια ξεχωριστή εμπειρία, ανάμνηση μιας κοινότητας της περιοχής που πέρασε στην ιστορία
Την Κυριακή το απόγευμα τελέστηκε στην Ξάνθη ένας γάμος αλλιώτικος από τους άλλους. Παρότι πραγματοποιούνται συνεχώς γάμοι και οι περισσότεροι έχουμε παραστεί σε πολλά μυστήρια, ιδίως αυτό το καλοκαίρι, που τα προληπτικά ζευγάρια τρέχουν να προλάβουν πριν έρθει το… δίσεκτο 2016, αυτός ο γάμος ήταν διαφορετικός. Δεν είναι το γεγονός ότι ο γαμπρός είναι Ιταλός στην καταγωγή και η νύφη Ελληνίδα, δεν είναι ότι αυτός είναι πιλότος της πολιτικής αεροπορίας στο Αμπου-Ντάμπι και αυτή αεροσυνοδός. Το διαφορετικό που έζησαν όσοι παραβρέθηκαν στην χαρά της ένωσης του νεαρού ζευγαριού, του Matteo και της Έλενας, ήταν ο διπλός γάμος. Ο Matteo είναι Καθολικός στο θρήσκευμα, ενώ η Έλενα Ορθόδοξη. Για τον λόγο αυτό προηγήθηκε ο γάμος στο Καθολικό Παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωσήφ, στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης, και ακολούθησε το μυστήριο του γάμου στον ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, γνωστό στους Ξανθιώτες ως Καβάκι.
Διπλός γάμος που έγινε… τριπλός
Ο γάμος στο Καθολικό παρεκκλήσι ξεκίνησε στις 6:30 το απόγευμα και τελείωσε στις 7:30, παρότι οι ακολουθίες της Καθολικής Εκκλησίας φημίζονται για την συντομία τους. Ο λόγος ήταν ο… διπλός γάμος. Ο εφημέριος του παρεκκλησίου του Αγίου Ιωσήφ, Πολωνός στην καταγωγή, π. Janusz Zwolinskic, τέλεσε τον γάμο στα ελληνικά σύμφωνα με το Καθολικό τυπικό. Μετά από κάθε ευχή, ακολουθούσε μετάφραση και ουσιαστικά επανάληψη της ευχής στα Ιταλικά από τον π. Cristian Veres, Ρουμάνο στην καταγωγή, που ήρθε επί τούτου από την Λάρισα, όπου ιερουργεί, επειδή γνωρίζει την γλώσσα. Έτσι, ο γάμος έγινε… επί δύο, για να μπορέσουν να συμμετέχουν στο μυστήριο και οι μισοί καλεσμένοι, από την πλευρά του γαμπρού, που ταξίδεψαν από την Ιταλία για να παραβρεθούν στην χαρά του Matteo. Και λέμε, να συμμετέχουν, γιατί, σε αντίθεση με τις δικές μας πρακτικές, οι Καθολικοί συμμετέχουν στην τέλεση της λατρείας, διαβάζοντας και ψέλνοντας όλοι μαζί. Ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο μοιράστηκαν σε όλους τους παρισταμένους βιβλιαράκια, που τυπώθηκαν επί τούτου, περιλαμβάνοντας όλα όσα ακούστηκαν στο μικρό, αλλά αρκετό για να χωρέσει την αγάπη των δύο νέων, παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωσήφ. Στο εξώφυλλο του τευχιδίου, τα ονόματα του Matteo και της Έλενας περιτριγυρίζονταν από αεροπλάνα και την πορεία τους, κάτι που ένωσε και τις δικές τους ζωές. Στην συνέχεια, νεόνυμφοι και καλεσμένοι ανηφόρισαν για να εισέλθουν στον γειτονικό ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών και να ενωθεί το ζευγάρι με τα δεσμά του γάμου σύμφωνα με το Ορθόδοξο τυπικό. Αυτό που έκανε εντύπωση στον π. Cristian και μας το μετέφερε, είναι η αρμονική συνύπαρξη Ορθοδόξων, Καθολικών και Μουσουλμάνων, αφού, βγαίνοντας από το Παρεκκλήσι του Αγίου Ιωσήφ, αντίκρισε τον ναό των Ταξιαρχών και λίγο πιο μακριά το μουσουλμανικό τέμενος.
Η παρουσία των Καθολικών στην Ξάνθη
Μπορεί για κάποιους να ακούγεται παράδοξο ή πρωτάκουστο το γεγονός ότι υπάρχει στην πόλη μας Καθολικό Παρεκκλήσι. Δεν είναι όμως για όσους γνωρίζουν την ιστορία της περιοχής, αφού η παρουσία της Καθολικής Εκκλησίας στην Δυτική Θράκη συνδέεται με την εγκατάσταση αλλοδαπών τεχνικών και εμπόρων τα χρόνια κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου στην Αλεξανδρούπολη (τέλη 19ου αι.) και την άνθιση της εμπορίας καπνού στη Ξάνθη (αρχές 20ού αι.). Η ποιμαντική εξυπηρέτηση των Καθολικών της Θράκης εξασφαλίστηκε από του ελάσσονες κοινοβιακούς Φραγκισκανούς, που ίδρυσαν την Ενορία του Αγ. Ιωσήφ στην Αλεξανδρούπολη και το ομώνυμο Παρεκκλήσιο στην Ξάνθη. Η πορεία αυτής της εν πολλοίς άγνωστης Καθολικής Ενορίας είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ιστορικής διαδρομής των μη γηγενών Καθολικών κοινοτήτων της χώρας. Όπως όλες σχεδόν οι Καθολικές παροικίες στην Ελλάδα οι οποίες άνθησαν τους περασμένους αιώνες σε διάφορα σημεία της χώρας, κυρίως εξαιτίας αλλοδαπών καθολικών, όταν για λόγους γεωπολιτικούς ή οικονομικούς εγκαταλείφθηκαν μαζικά, μαράζωσαν. Τις τελευταίες δεκαετίες, μετά από πολλές διακυμάνσεις, ο αριθμός των καθολικών κατοίκων της Θράκης φθάνει και πάλι τριψήφιο αριθμό και αναβιώνει η ιστορική παρουσία της Καθολικής Εκκλησίας στον ελλαδικό χώρο, πέρα από τα γνωστά νησιωτικά Καθολικά κέντρα (Σύρο, Σαντορίνη, Τήνο). Η εξέλιξη της Καθολικής παροικίας στη Δυτική Θράκη έχει κοινό διαχρονικό στοιχείο ότι οι καθολικοί της Θράκης κάνουν τον τόπο αυτό πατρίδα τους. Η πολυεθνική και πολυπολιτισμική προέλευση των μελών της κάνουν την Ενορία Θράκης πραγματικά καθολική.