Η ατιμωρησία και οι ελλιπείς έλεγχοι εντείνουν το πρόβλημα
Πολλές παραβάσεις καταγράφονται, αλλά ακόμη περισσότερες διαφεύγουν της προσοχής Τελωνείου και ΣΔΟΕ
Στο φύλλο του «Ε» της Πέμπτης, 26 Φεβρουαρίου, αναφερθήκαμε εν συντομία στο γνωστό φαινόμενο που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην πόλη μας με πολλά Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα να κυκλοφορούν με βουλγαρικές πινακίδες. Δεν πρόκειται ούτε για τουρίστες, ούτε για επιχειρηματίες που έρχονται προσωρινά για επαγγελματικούς λόγους στην Ξάνθη. Είναι οχήματα κατοίκων της πόλης μας, οι οποίοι επέλεξαν να εκδώσουν πινακίδες κυκλοφορίας στην γείτονα χώρα, όπου τα τέλη κυκλοφορίας είναι σαφώς φθηνότερα. Το άρθρο προκάλεσε κάποιους συμπολίτες μας, οι οποίοι επικοινώνησαν και ανέφεραν συγκεκριμένα περιστατικά γνωστών τους ή γειτόνων, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την Βουλγαρία και παρόλα αυτά κυκλοφορούν μονίμως στην Ελλάδα, ενίοτε και προκλητικά.
Παραεμπόριο και λαθρεμπόριο, φθηνότερα ψώνια και καύσιμα
Το φαινόμενο μπορούμε να το εντάξουμε στην γενικότερη κίνηση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, κυρίως μετά την διάνοιξη της διόδου στον Άγιο Κωνσταντίνο. Το παραεμπόριο ‘’άνθισε’’ έντονα, τα κρούσματα ληστειών στα βόρεια του νομού αυξήθηκαν, ακόμη και το λαθρεμπόριο γίνεται με μεγαλύτερη ευκολία, αφού υπάρχει πλημμελής έλεγχος από ελληνικής πλευράς με ένα φυλάκιο που υπολειτουργεί. Εξίσου ανησυχητική, όμως, είναι και η τάση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, με πολλούς ξανθιώτες να επιλέγουν τις πόλεις της νότιας Βουλγαρίας, που απέχουν λίγα χιλιόμετρα, όσα και οι γειτονικές πόλεις της Καβάλας και της Κομοτηνής, για να προμηθευτούν διάφορα είδη πρώτης ανάγκης. Αφού γεμίσουν το αυτοκίνητό τους με όλα αυτά που αποκαλούμε ‘’είδη σούπερ μάρκετ’’, γεμίζουν και το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου τους με φθηνότερη βενζίνη και επιστρέφουν.
Μόνιμοι κάτοικοι Ξάνθης με βουλγαρικές πινακίδες
Και σαν να μην έφθανε αυτή η εκροή χρήματος προς την Βουλγαρία, η οποία ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια με την αγορά ξυλείας, πέλετ και διαφόρων μέσων θέρμανσης, με τα γνωστά ‘’παρατράγουδα’’ στην χαμηλή ποιότητα και χωρίς νόμιμα παραστατικά, ήρθε να προστεθεί και το θέμα των πινακίδων κυκλοφορίας. Προσπαθώντας να διερευνήσουμε την υπόθεση και τους λόγους που οι εν λόγω ‘’έξυπνοι’’ οδηγοί διαφεύγουν και παραμένουν ατιμώρητοι, επικοινωνήσαμε με το τμήμα Συγκοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης. Όπως μας ενημέρωσε η κα Κοντογιαννίδου, από την πλευρά τους δεν υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου, καθώς η υπηρεσία ασχολείται μόνο με την έκδοση των αδειών ελληνικών πινακίδων κυκλοφορίας. Για να γίνει κάτι τέτοιο για κάποιον κοινοτικό πολίτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που το επιθυμεί, θα πρέπει να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις, όπως, για παράδειγμα, να διαμένει τουλάχιστον 6 μήνες τον χρόνο στην Ελλάδα, να έχει άδεια παραμονής στην χώρα και διάφορα άλλα δικαιολογητικά, χωρίς τα οποία δεν εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας. Προφανώς, η αντίστοιχη βουλγαρική υπηρεσία δεν έχει τόσες απαιτήσεις ή λειτουργεί πολύ πιο ‘’ευέλικτα’’, με αποτέλεσμα να παραχωρεί άδειες κυκλοφορίας σε Έλληνες που δεν έχουν σχέση με την γείτονα ή δημιουργούν κάποια φαινομενική σχέση με μια, έστω και μικρή, επιχείρηση. Μοναδικός σκοπός, φυσικά, είναι τα κατά πολύ φθηνότερα τέλη κυκλοφορίας της Βουλγαρίας, αλλά και τα παρεπόμενα, όπως ασφάλιση, έλεγχος ΚΤΕΟ και διάφορα άλλα, που εδώ μας κοστίζουν αρκετά.
Πολλά κρούσματα εντοπίζει το Τελωνείο
Όσο ελαστικοί και να είναι όμως οι γείτονες Βούλγαροι στην έκδοση των αδειών, οι προϋποθέσεις για να είναι κάποιος κάτοχος πινακίδων της Βουλγαρίας υφίστανται και βασίζονται σε κοινοτικό κώδικα, παρότι δεν πληρούνται από τους περισσότερους στους οποίους γίνεται έλεγχος. Όπως μας πληροφόρησε ο κ. Γιάννης Μηλιάτης από το Τελωνείο Ξάνθης, παρουσιάζονται πολλά κρούσματα τα τελευταία χρόνια, με οδηγούς να μην πληρούν άλλοι λίγο και άλλοι περισσότερο τις προβλεπόμενες διατάξεις. Οι έλεγχοι που πραγματοποιεί το Τελωνείο γίνονται σε συνεργασία και πάντα με την παρουσία της Τροχαίας. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται, ανάλογα με τους όρους του κοινοτικού κώδικα που παραβιάζονται, ξεκινούν από τα 700 ευρώ και ανέρχονται μέχρι και τα 3.000 ευρώ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις δεσμεύεται ακόμη και το όχημα που έφερε τις πινακίδες. Ασφαλώς, μόνος στόχος είναι η αποφυγή φορολογικών βαρών, αφού για ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού στη Βουλγαρία, ο ιδιοκτήτης πληρώνει περίπου 170 ευρώ το έτος, ενώ στην Ελλάδα για τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελείας πληρώνει σίγουρα πολλαπλάσια χρήματα. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα ασφάλιστρα.
Προϋποθέσεις νόμιμης απόκτησης ξένων πινακίδων
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, για να μπορεί κάποιος να κυκλοφορεί αυτοκίνητο με ξένες πινακίδες στην Ελλάδα, πρέπει τουλάχιστον τον μισό χρόνο (συνολικά περισσότερες από 180 ημέρες ετησίως) τόσο αυτός, όσο και το αυτοκίνητο να είναι εκτός Ελληνικών συνόρων. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί από διάφορα έγγραφα που καταδεικνύουν την διέλευση συνόρων (διαβατήρια κλπ) ή από εισιτήρια πλοίων σε κάποιες περιπτώσεις. Άλλη προϋπόθεση είναι να αποκτάται το κύριο εισόδημα στην αλλοδαπή ή να υπάρχουν συγγενικοί δεσμοί (σύζυγος, παιδιά) που έχουν αποδεδειγμένα κύρια κατοικία στο εξωτερικό. Παρ’ όλα αυτά, υφίστανται και πάλι προβλήματα ελέγχου στα θέματα νομιμότητας και λειτουργίας του αυτοκινήτου (ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας στη χώρα της οποίας τις πινακίδες έχει το αυτοκίνητο, ασφάλεια κλπ). Σημαντικό, επίσης, είναι το θέμα της παραβατικότητας, αφού υπάρχει πρόβλημα τόσο στην είσπραξη των προστίμων, όσο και στις υπόλοιπες επιπτώσεις από την καταγραφή μιας παράβασης, κάτι που δημιουργεί αυξημένη αδιαφορία από πλευράς οδηγών.
Χ.Δ.