Οι εργαζόμενοι εταιρειών θα πληρώσουν αυξημένους φόρους το 2015 για παροχές σε είδος άνω των 300 ευρώ στη διάρκεια του 2014
Α. Μπερμπέρογλου: «Η διάταξη αυτή παρουσιάζει κάποια προβλήματα κατανόησης και ερμηνείας που δυσκολεύουν την πρακτική εφαρμογή της»
Αλαλούμ αναμένεται να δημιουργηθεί στις φορολογικές δηλώσεις όσων εργάζονται σε εταιρείες και έλαβαν παροχές σε είδος άνω των 300 ευρώ στη διάρκεια του 2014. Και αυτό γιατί οι παροχές αυτές θα οδηγήσουν σε επιπλέον φορολόγηση προκειμένου να βρεθούν κρυφά εισοδήματα.
Στον κατάλογο των παροχών που οδηγούν σε έξτρα φόρο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται δωροεπιταγές και κουπόνια, διατακτικές που χορηγούνται δωρεάν για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από συμβεβλημένα καταστήματα, εταιρικές πιστωτικές κάρτες, δίδακτρα, ιατροφαρμακευτικές δαπάνες, εκπτώσεις κόστους για φως, νερό, τηλέφωνο και βέβαια κινητά τηλέφωνα, εταιρικά Ι.Χ, παραχώρηση κατοικίας.
Έτσι, το λογιστήριο θα πρέπει να υπολογίζει με βάση το μέσο επιτόκιο της αγοράς, τι γλιτώνει σε τόκους ο εργαζόμενος και να συνυπολογίσει τη συγκεκριμένη παροχή στη βεβαίωση αποδοχών και να κάνει και μηνιαία παρακράτηση.
Τι ορίζει η εγκύκλιος
Οποιεσδήποτε παροχές σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό πρόσωπο αυτού συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημά του στην αγοραία αξία τους, εφόσον η συνολική αξία των παροχών σε είδος υπερβαίνει το ποσό των 300 ευρώ ανά φορολογικό έτος. Από το όριο των 300 ευρώ, εξαιρούνται η παραχώρηση αυτοκινήτου, τα δάνεια, τα δικαιώματα προαίρεσης απόκτησης μετοχών και η παραχώρηση κατοικίας.
Δεν θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία, η χορήγηση ειδικών στολών εργασίας, η χορήγηση γάλακτος, η παροχή τροφής στο χώρο εργασίας, η χορήγηση θέσης στάθμευσης στο χώρο εργασίας κ.λπ.
Αντιθέτως, στις παροχές σε είδος στους εργαζόμενους και στα συγγενικά τους πρόσωπα που υπερβαίνουν τα 300 ευρώ ανά φορολογικό έτος και συνεπώς προσαυξάνουν το φορολογητέο εισόδημα των εργαζόμενων περιλαμβάνονται ενδεικτικά:
1. Δωροεπιταγές. Η αξία των αγαθών, που αντιπροσωπεύουν οι χορηγούμενες «δωροεπιταγές», καθώς και η αξία της αγοράς αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, που αντιπροσωπεύουν τα χορηγούμενα «κουπόνια».
2. Διατακτικές για αγορά αγαθών. Η αξία των διατακτικών που χορηγούνται δωρεάν για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από συμβεβλημένα καταστήματα. Εξαιρετικά για τις διατακτικές σίτισης ως παροχή σε είδος λαμβάνεται το ποσό που υπερβαίνει τα 6 ευρώ ανά εργάσιμη ημέρα.
3. Πιστωτικές κάρτες. Η παροχή της χρήσης εταιρικών πιστωτικών καρτών στα ανωτέρω πρόσωπα για δαπάνες που δεν πραγματοποιούνται για το συμφέρον της επιχείρησης αλλά για την κάλυψη προσωπικών, οικογενειακών ή άλλων δαπανών που δεν σχετίζονται με το συμφέρον της επιχείρησης του εργοδότη ή δεν χρησιμοποιούνται κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές αυτής και το σχετικό κόστος αναλαμβάνει ο εργοδότης,
4. Δωρεάν φως, νερό, τηλέφωνο. Το όφελος που προκύπτει για τους εργαζόμενους, διευθυντές, διαχειριστές, μέλη διοίκησης και συνταξιούχους των εταιρειών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνίας, ύδρευσης, παροχής αερίου, συνδρομητικών υπηρεσιών (π.χ. τηλεόραση) από την παροχή σε αυτούς ορισμένης ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, νερού, φυσικού αερίου και συνδρομητικών καναλιών αντίστοιχα με μειωμένο τιμολόγιο ή άνευ ανταλλάγματος.
5. Δίδακτρα, κατασκηνώσεις, check up. Οι διάφορες πληρωμές που γίνονται απευθείας από τους εργοδότες σε τρίτους, όπως αυτές που γίνονται προς φροντιστήρια, σχολεία, βρεφονηπιακούς σταθμούς, κατασκηνώσεις κ.λπ. και αφορούν την κάλυψη εξόδων διδάκτρων, βρεφονηπιακών σταθμών, κ.λπ. των ανωτέρω προσώπων, οι απευθείας πληρωμές που αφορούν την κάλυψη εξόδων συμμετοχής των προσώπων αυτών σε ημερίδες, προγράμματα ή σεμινάρια εκπαίδευσης, επιμόρφωσης ή επαγγελματικής κατάρτισης ή την κάλυψη συνδρομών σε περιοδικά και επιμελητήρια, που δεν αφορούν το αντικείμενο της εργασίας τους ή το επίπεδο της θέσης που κατέχουν, οι απευθείας πληρωμές που αφορούν την κάλυψη συνδρομών των προσώπων αυτών (σε γυμναστήρια, λέσχες κ.λπ.), καθώς και αυτές που αφορούν την κάλυψη ιατρικών εξόδων τους (π.χ. check-up).
Περαιτέρω, στην περίπτωση αυτή περιλαμβάνεται και το όφελος που προκύπτει για τους εργαζόμενους, διευθυντές, διαχειριστές και μέλη διοίκησης ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων εξαιτίας της δωρεάν φοίτησης ή της φοίτησης με μειωμένα δίδακτρα σε αυτά των τέκνων τους, με εξαίρεση τις υποτροφίες που χορηγούνται από τα εν λόγω εκπαιδευτήρια.
6. Κινητά τηλέφωνα. Η παροχή της χρήσης εταιρικών συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας που γίνεται στους εργαζόμενους, διευθυντές, διαχειριστές και μέλη διοίκησης κατά το μέρος που υπερβαίνει το κόστος των προγραμμάτων χρήσης και υπό την προϋπόθεση ότι το υπερβάλλον ποσό του προγράμματος χρήσης χρησιμοποιείται για προσωπικούς τους σκοπούς και όχι για σκοπούς της επιχειρηματικής δραστηριότητας του εργοδότη, λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλές επιχειρήσεις καλύπτουν τη συγκεκριμένη παροχή στα προαναφερόμενα πρόσωπα με σκοπό την εξυπηρέτηση λειτουργικών αναγκών τους, την αύξηση της παραγωγικότητάς τους και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών (επικοινωνία με πελάτες, συνεργάτες, κ.λπ.) ακόμα και πέραν του ημερήσιου εργάσιμου χρόνου. Ο διαχωρισμός της παροχής που εξυπηρετεί την επιχειρηματική δραστηριότητα του εργοδότη από την παροχή που εξυπηρετεί προσωπικούς σκοπούς των ανωτέρω προσώπων είναι εφικτός διότι κατά την έκδοση του λογαριασμού από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας παρέχεται ανάλυση ανά αριθμό.
Σε κάθε περίπτωση, ο διαχωρισμός μπορεί να βασιστεί και σε βεβαίωση του εργοδότη, με την οποία βεβαιώνεται σε ετήσια βάση το ποσό που αφορά σε επαγγελματική χρήση ή άλλη χρήση της εταιρικής σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατός ο διαχωρισμός ή ο εργοδότης δεν προβεί στον διαχωρισμό αυτό για οποιοδήποτε λόγο και δεν χορηγήσει σχετική βεβαίωση, τότε το υπερβάλλον ποσό του κόστους του προγράμματος χρήσης θεωρείται ως παροχή σε είδος. Στην παροχή αυτή που προσαυξάνει το φορολογητέο εισόδημα των ανωτέρω προσώπων εντάσσονται και οι φόροι και τα τέλη που αντιστοιχούν σε αυτήν (Φ.Π.Α., λοιπά τέλη).
 Α. Μπερμπέρογλου: «Η εγκύκλιος απαιτεί αρκετές διευκρινιστικές»
«Η διάταξη αυτή παρουσιάζει κάποια προβλήματα κατανόησης και ερμηνείας που δυσκολεύουν την πρακτική εφαρμογή της. Μεταξύ άλλων, δημιουργεί διακρίσεις ανάμεσα σε εργαζομένους του Δημοσίου και του Ιδιωτικού Τομέα, καθώς υπάρχει νόμος που εξαιρεί τους πρώτους από την φορολόγηση των εν λόγω παροχών. Όπως είναι φυσικό, η εφαρμογή του νόμου θα δημιουργήσει σύγχυση» αναφέρει στο «Ε» η Οικονομολόγος-Λογίστρια Αναστασία Μπερμπέρογλου και συμπληρώνει «είναι γεγονός ότι με την εφαρμογή της εγκυκλίου οι εργαζόμενοι θα έρθουν αντιμέτωποι με υψηλότερη φορολογία, καθώς οι επιπλέον παροχές θα φορολογούνται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία».
Όσον αφορά τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν κατά τον υπολογισμό αυτών των παροχών η κ. Μπερμπέρογλου σημειώνει «υπάρχουν δυο βασικά προβλήματα. Ένα είναι το πρόβλημα που δημιουργείται από την χρήση εταιρικών τηλεφώνων και το άλλο από την παραχώρηση εταιρικού αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, η εταιρεία θα πρέπει να αποδείξει αν ο υπάλληλος της είχε κάνει χρήση της παροχής αυτής αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες της επιχείρησης η όχι. Αν δεν μπορέσει να το αποδείξει θα θεωρηθεί ότι ήταν για προσωπική του χρήση, που σημαίνει ότι ο υπάλληλος θα φορολογηθεί. Ο διαχωρισμός αυτός, όμως, είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί, γιατί θα αφορά τα εισοδήματα που έγιναν από 1/1/14 μέχρι και σήμερα. Θα πρέπει δηλαδή, το κάθε λογιστήριο να καλέσει όλους τους εργαζομένους και να τους ρωτάει για ένα-ένα τηλεφώνημα και για κάθε χιλιόμετρο για να διαπιστώσει αν έγινε για επαγγελματική χρήση ή προσωπική».
Κλείνοντας, η κ. Μπερμπέρογλου σημειώνει ότι λόγω των παραπάνω προβλημάτων θα υπάρξουν αναμφίβολα διευκρινιστικές προκειμένου να μπορέσει να γίνει η εφαρμογή του εν λόγω μέτρου.
Γεωργία Ταραξοπούλου