Το 1/3 έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες. Δρομολογείται και η διεκπεραίωση για τους υπόλοιπους
Η καθυστέρηση οφείλεται στην αδυναμία τοποθέτησης του συστήματος από την πλευρά των εταιρειών λόγο αυξημένης ζήτησης
Στα βενζινάδικα της πόλης βρίσκονται συνεργεία των εταιρειών καυσίμων προκειμένου να τοποθετήσουνε το σύστημα εισροών-εκροών, όπως επιβάλει ο νόμος. Αν και η προθεσμία τοποθέτησης τους έχει παρέλθει εδώ και δυο εβδομάδες, με το σύστημα έχει εφοδιαστεί μόλις το 30% των πρατηρίων, κάτι που οφείλεται καθαρά στην αδυναμία των εταιρειών να ανταπεξέλθουν στην μεγάλη ζήτηση που σημειώθηκε.
Την ίδια ώρα από την κυβέρνηση δρομολογείται η δημοσιοποίηση «λευκής λίστας» με τα πρατήρια καυσίμων που έχουν εγκαταστήσει το σύστημα εισροών – εκροών, η επιβολή κυρώσεων και η άμεση διακοπή ανεφοδιασμού των πρατηρίων που δεν έχουν συνδεθεί στο σύστημα.
Παράταση της προθεσμίας για τα πρατήρια του νομού μας
Αν και οι ενδιαφερόμενοι πρατηριούχοι του νομού μας έχουν υποβάλλει τις αιτήσεις τους και το απαραίτητο χρηματικό αντίτιμο έως και τις 27 Μαρτίου, δεν κατάφεραν να εφοδιαστούν με το ειδικό σύστημα μέχρι τις 27 Αυγούστου, που ήταν και η καταληκτική ημερομηνία σύμφωνα με την Κυβέρνηση. Μια καθυστέρηση, που σύμφωνα με τον Πρόεδρο Βενζινοπωλών Ξάνθης κ. Γιάννη Σιούτα, δεν οφείλεται στους ίδιους τους πρατηριούχους, αλλά στις εταιρίες που δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν λόγω τις αυξημένης ζήτησης.
«Το 30% των πρατηρίων έχουν εφοδιαστεί με το σύστημα εισροών-εκροών, ενώ συνέχεια κάποιο ακόμα ολοκληρώνει τις διαδικασίες εγκατάστασης. Δυστυχώς, δεν είναι στο χέρι μας. Εμείς κάναμε τις απαραίτητες ενέργειες ως τις 27 Μαρτίου. Λόγω της αυξημένης ζήτησης κυρίως στις μεγαλουπόλεις, δόθηκε παράταση για την περιοχή μας, καθώς θεωρήθηκε δικαιολογημένη αυτή η καθυστέρηση» αναφέρει χαρακτηριστικά στο «Ε» ο κ. Σιούτας.
Διαδικτυακή ενημέρωση για προστασία των καταναλωτών
Πέρα από το σύστημα εισροών-εκροών το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο αποφάσισε τη δημοσιοποίηση «λευκής λίστα» αλλά και τη δημιουργία online ηλεκτρονικής εφαρμογής μέσω της οποίας οι καταναλωτές θα βλέπουν στο κινητό τους τα «νόμιμα» πρατήρια καθώς και τις τιμές στις οποίες αυτά πωλούν τη βενζίνη και το πετρέλαιο.
Επιπλέον, από το υπουργείο Μεταφορών εστάλησαν στις Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών της χώρας τα στοιχεία με τα πρατήρια τα οποία είναι καταχωρημένα στο Taxis ενώ ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλος έδωσε εντολή για άμεση επιβολή κυρώσεων στα πρατήρια ή τους στεγασμένους σταθμούς με αντλίες καυσίμων που δεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα εισροών – εκροών.
Τα μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου
Στα μέτρα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου και παρακολούθησης του μεγαλύτερου μέρους της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων (από τα διυλιστήρια στον τελικό καταναλωτή) περιλαμβάνονται:
• Η δημοσιοποίηση, ίσως και σήμερα, της «λευκής λίστας» από τον δικτυακό τόπο ανοικτής διακυβέρνησης (opengov.gr) με τα στοιχεία των πρατηρίων που έχουν συνδεθεί στο σύστημα.
• Η παροχή πληροφόρησης σε πραγματικό χρόνο στις εταιρείες εμπορίας αναφορικά με τα πρατήρια που δεν διαθέτουν σύστημα εισροών – εκροών και δεν αποστέλλουν στοιχεία στη ΓΓΠΣ ενώ θα θεσπιστεί η απαγόρευση πώλησης καυσίμων σε πρατήρια που δεν έχουν συνδεθεί.
• Η δημιουργία έως τις 30 Οκτωβρίου μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής μέσω της οποίας οι καταναλωτές θα βλέπουν στο κινητό τους τηλέφωνο τα πρατήρια που είναι συνδεδεμένα με το σύστημα, καθώς και τις τιμές στις οποίες θα πωλούν τη βενζίνη και το πετρέλαιο.
• Η εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα. Με την τοποθέτηση του είναι δυνατόν να εντοπίζεται η θέση κάθε βυτιοφόρου οχήματος σε πραγματικό χρόνο μέσω σήματος που θα εκπέμπεται από τον πομπό του συστήματος προς το κέντρο ελέγχου της ΓΓΠΣ.
• Η σύνταξη υπουργικής απόφασης για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών στις 990 φορολογικές αποθήκες (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας κλπ). Επειδή στο 40% από αυτές έχει ήδη εγκατασταθεί κάποιο σύστημα, αυτήν την περίοδο ελέγχονται οι τεχνικές προδιαγραφές των συστημάτων αυτών προκειμένου να αποφασιστεί αν θα εγκατασταθεί ένα νέο ενιαίο σύστημα για όλους ή θα υπάρξει κάποια άλλη τεχνικά αποτελεσματική λύση προκειμένου οι εταιρείες που έχουν ήδη εγκαταστήσει σύστημα να αποφύγουν το κόστος επανεγκατάστασης τους.
Γεωργία Ταραξοπούλου