Ζητά επικαιροποίηση κτηματολογικών δεδομένων σε όλες τις περιοχές απ’ όπου θα οδεύσει ο αγωγός
Σειρά συναντήσεων στην ΑΜΘ τον Ιούλιο για πιθανές αλλαγές στην όδευση του αγωγού. Στελέχη της εταιρίας θα βρεθούν σε περιοχές της Δράμας, της Ροδόπης και του Έβρου
Επικαιροποίηση των κτηματολογικών δεδομένων για όλες τις ιδιοκτησίες που θα επηρεαστούν από την όδευση του αγωγού TAP πραγματοποιούν οι υπεργολάβοι του TAP. Η περίοδος υποβολής Δηλώσεων Ιδιοκτησίας, Αιτήσεων Διόρθωσης και παροχής πληροφοριών για την Επικαιροποίηση Κτηματολογικών Δεδομένων ξεκίνησε στις 7 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί στις 8 Αυγούστου.
Στόχος είναι η κατάρτιση ενός λεπτομερούς και περιεκτικού κτηματολογίου, λαμβάνοντας υπόψη τις υπάρχουσες καταχωρήσεις γης και τις ισχύουσες διαδικασίες κτηματογράφησης.
Με βάση το χάρτη όδευσης του αγωγού, η πρόσκληση αυτή του TAP αφορά σε ιδιοκτήτες και χρήστες γης των Δήμων: Καστοριάς, Άργους Ορεστικού, Νεστορίου, Εορδαίας, Αμυνταίου, Νάουσας, Έδεσσας, Σκύδρας, Πέλλας, Χαλκηδόνας, Ωραιοκάστρου, Λαγκαδά, Κιλκίς, Νέας Ζίχνης, Ηράκλειας, Αμφίπολης, Προσοτσάνης, Δοξάτου, Νέστου, Ξάνθης, Αβδήρων, Τοπείρου, Ίασμου, Κομοτηνής, Μαρώνειας Σαπών, Αλεξανδρούπολης και Σουφλίου. Αυτοί θα πρέπει να επισκεφθούν το Γραφείο Κτηματογράφησης του Δήμου τους που διατηρεί η αρμόδια κοινοπραξία.
Η διαδικασία αυτοί γίνεται προκειμένου οι ιδιοκτήτες και χρήστες γης να:
-Εντοπίσουν με τη βοήθεια εξειδικευμένων στελεχών, εάν η ιδιοκτησία τους ή η γη που εκμεταλλεύονται επηρεάζεται από την όδευση του αγωγού και τις ζώνες ασφαλείας.
-Ελέγξουν εάν τα στοιχεία που έχουν ήδη υποβάλει, έχουν καταγραφεί σωστά και εάν χρειαστεί να υποβάλουν Αίτηση Διόρθωσης.
-Δηλώσουν την Ιδιοκτησία τους συνεισφέροντας έτσι στην πλήρη καταγραφή του κτηματολογίου για τον αγωγό TAP.
-Πληροφορηθούν πώς μπορούν να κατοχυρώσουν τα δικαιώματα τους, διασφαλίζοντας την ένταξη της ιδιοκτησίας/εκμετάλλευσης τους στην προβλεπόμενη διαδικασία αποζημίωσης.
Πρώτο βήμα να καθοριστεί με ακρίβεια η διαδρομή
Αυτή η διαδικασία προηγείται των υπόλοιπων, καθώς ο TAP, για την κατασκευή του αγωγού, θα χρειαστεί να δεσμεύσει εκτάσεις γης κατά μήκος της προβλεπόμενης διαδρομής του αγωγού προκειμένου να καταστεί δυνατή η κατασκευή και η λειτουργία του αγωγού και των συναφών υποδομών.
Η σχετική διαδικασία, η οποία είναι γνωστή ως διαδικασία απόκτησης γης και δουλείας (LEA), διεξάγεται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).
Σε επόμενο στάδιο και αφού οριστούν με ακρίβεια τα γεωτεμάχια απ’ όπου θα οδεύσει ο αγωγός, θα συναφθούν συμφωνητικά, που θα καθορίζουν και την αποζημίωση στην αξία αντικατάστασης για τη γη, τις υπάρχουσες καλλιέργειες και τα υφιστάμενα κτίσματα που επηρεάζονται ποικιλοτρόπως από το έργο, η οποία και θα καταβληθεί πριν από την έναρξη της κατασκευής του αγωγού.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του, ο TAP «θα αγοράσει κάποιες εκτάσεις γης από τους ιδιοκτήτες τους για την κατασκευή μόνιμων εγκαταστάσεων, όπως σταθμοί συμπίεσης και βαλβιδοστάσια, ενώ τις περισσότερες εκτάσεις θα τις ενοικιάσει καθ’ όλη τη διάρκεια κατασκευής του αγωγού και για προσωρινές εγκαταστάσεις, όπως εργοτάξια. Μετά το πέρας της κατασκευής, ο TAP θα χρειαστεί να έχει δικαιώματα δουλείας επί της γης που εμπίπτει στην όδευση του αγωγού με κάποιους περιορισμούς στις λεγόμενες ζώνες ασφαλείας. Με αυτόν τον τρόπο, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες των οποίων τα οικόπεδα θα ενοικιαστούν ή θα υπαχθούν σε καθεστώς δουλείας θα διατηρήσουν την κυριότητα της γης τους». Όπως διευκρινίζεται επίσης, «η εταιρία θα προσφύγει σε διαδικασίες απαλλοτρίωσης και αναγκαστικής δουλείας μόνο εφόσον έχουν αποβεί άκαρπες όλες οι προσπάθειες επίτευξης συμφωνίας».
Το έργο θα επηρεάσει περίπου 20.750 γεωτεμάχια: 12.000 στην Ελλάδα, 8.500 στην Αλβανία και 250 στην Ιταλία. Θα επηρεαστούν 55.000 ιδιοκτήτες και χρήστες γης.
Βέβαια, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι αριθμοί αυτοί αποτελούν εκτιμήσεις, που ενδέχεται να μεταβληθούν κατά την ανάπτυξη του έργου.
Ανά περιοχή παρουσιάζει τις αλλαγές που προτείνει η εταιρία
Άλλωστε, η ίδια η εταιρία ήδη ξεκίνησε να παρουσιάζει πιθανές αλλαγές στην όδευση του αγωγού στις επηρεαζόμενες κοινότητες στην Ελλάδα και θα συγκεντρώσει τις απόψεις του.
Η εταιρεία TAP, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, θα συναντηθεί με όλες τις επηρεαζόμενες κοινότητες που βρίσκονται εντός διαδρόμου 2 χλμ. , όπου εξετάζονται οι προτεινόμενες αλλαγές. Οι συναντήσεις θα λάβουν χώρα τον Ιούλιο του 2014 σε διάφορους Δήμους και τοπικές κοινότητες που επηρεάζονται από τις προτεινόμενες αλλαγές.
Οι συναντήσεις ξεκίνησαν στις 7 Ιουλίου από την κοινότητα Αμπελοκήπων. Στην ΑΜΘ, την Παρασκευή είχε προγραμματιστεί μία στο δήμο Κομοτηνής και μία στην κοινότητα Μεγάλου Δουκάτου. Σήμερα αναμένονται δύο συναντήσεις στις κοινότητες Παραδημίου και Μεσοχωρίου Δράμας και αύριο άλλες δύο στις κοινότητες Ιτέας και Ισάλου Ροδόπης.
Τη Δευτέρα 14 Ιουλίου σειρά έχουν οι περιοχές δήμου Μαρώνειας- Σαπών, κοινότητας Μεσσούνης και κοινότητας Μελέτη, την Τρίτη ο δήμος Αλεξανδρούπολης και οι κοινότητες Αμφιτρίτης και Πελαγίας και την Τετάρτη η Χρυσούπολη και η γειτονική κοινότητα Γραβούνας.
Προετοιμασία έως και το 2015
Σχετικά με το έργο, υπενθυμίζεται ότι το τμήμα του αγωγού που θα διέρχεται από την Ελλάδα θα έχει μήκος περίπου 545 χιλιόμετρα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε μήκος τμήμα του TAP. Θα ξεκινάει από τους Κήπους κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα καταλήγει στα σύνορα με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής.
Το έργο του TAP στην Ελλάδα προβλέπει, εκτός από την τοποθέτηση του ίδιου του αγωγού, την κατασκευή ενός σταθμού συμπίεσης κοντά στους Κήπους με μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κ. μ. και ενός δεύτερου σταθμού κοντά στις Σέρρες σε περίπτωση μελλοντικής αναβάθμισης της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού σε 20 δισ. κ. μ. Κατά μήκος της διαδρομής του ελληνικού τμήματος του αγωγού θα κατασκευαστούν 23 βαλβιδοστάσια.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, εντός του 2015 θα ολοκληρωθούν όλες οι προπαρασκευαστικές ενέργειες και από το 2016 θα ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού.
Ελένη Διαφωνίδου