Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Στο προσκήνιο η εφαρμογή της Σαρία με εντολή Αρείου Πάγου

Στο προσκήνιο η εφαρμογή της Σαρία με εντολή Αρείου Πάγου

0
saria
 

 Ακυρώνει διαθήκη θανόντα μουσουλμάνου με την αιτιολογία ότι δεν το προβλέπει η Σαρία. Αναπέμπει απόφαση του Εφετείου

 

Στον «αέρα» χιλιάδες διαθήκες μουσουλμάνων της Θράκης Μιλούν στο «Ε» οι δικηγόροι Σ. Γιαλάογλου, Α. Καρά

 
 
Μεγάλο προβληματισμό έχει δημιουργήσει στους κύκλους της μειονότητας η απόφαση του Αρείου Πάγου να αναπέμψει πρωτόδικες και εφετειακές αποφάσεις και να επαναφέρει στο προσκήνιο την σαρία, το ισλαμικό δίκαιο. Συγκεκριμένα όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα της Κομοτηνής «Χρόνος»,
ο Άρειος Πάγος έκανε δεκτή την αίτηση ακύρωσης της διαθήκης θανόντα μουσουλμάνου της Θράκης με την αιτιολογία πως η σύνταξη διαθήκης δεν προβλέπεται από το ισλαμικό κληρονομικό δίκαιο, τη Σαρία που ισχύει στους μουσουλμάνους της Θράκης, όπως ορίζει η Συνθήκη της Λωζάνης.
 
Με απόφαση του Αρείου Πάγου άκυρη η διαθήκη θανόντα μουσουλμάνου
Να σημειώσουμε ότι ο θανών είχε συντάξει διαθήκη στην οποία άφηνε κληρονόμο την σύζυγό του με την οποία δεν είχε αποκτήσει παιδιά. Τη διαθήκη προσέβαλε η αδερφή του επικαλούμενη τη Σαρία. Όπως διευκρινίζεται η αδελφή του θανόντος διεκδικεί μέρος της περιουσίας κατά το ισλαμικό κληρονομικό δίκαιο, δηλαδή το δίκαιο της σαρίας, σύμφωνα με το οποίο εφόσον δεν είχε παιδιά ο θανών, κληρονομούν και τα αδέρφια του με την εξ’ αδιαθέτου διαδοχή. Δηλαδή μη έχοντας αυτός δικαίωμα διαθήκης θα κληρονομούσε η γυναίκα του ένα ποσοστό και το υπόλοιπο ποσοστό τα αδέρφια του. Το Πρωτοδικείο και το Εφετείο απέρριψε την αγωγή της αδερφής του θανόντα ισχυριζόμενο ότι η οποιαδήποτε θρησκεία δεν μπορεί να αποτελεί διάκριση και να θεσμοθετεί δικαιοδοσία σε τέτοια θέματα όμως ο Άρειος Πάγος ανέπεμψε να δικαστεί πάλι η υπόθεση στο Εφετείο Θράκης με την προτροπή να εφαρμοστεί η Σαρία.
 
Προβληματισμός στην μειονότητα για την απόφαση του Αρείου Πάγου υπέρ της Σαρία
Η απόφαση του Αρείου Πάγου είναι δεσμευτική και δημιουργεί νέα δεδομένα καθ’ όσον μάλιστα από το 1946 οι Έλληνες μουσουλμάνοι συντάσσουν, σύμφωνα με το αστικό δίκαιο, διαθήκες, ενώ έχουν γίνει μέχρι τώρα πολλές δικαιοπραξίες και μεταβιβάσεις. Η Σαρία επιτρεπόταν να τηρείται στην Ελλάδα μόνο σε θέματα οικογενειακού δικαίου από τους μουφτήδες και ύστερα από προσφυγή σε αυτούς.
Με την απόφαση αυτή βρίσκονται στον αέρα χιλιάδες διαθήκες που έχουν συνταχθεί με αποτέλεσμα να δημιουργείται κοινωνικό πρόβλημα: «Προσωπικά αντιτίθεμαι μ’ αυτή την απόφαση η οποία δημιουργεί μέγα κοινωνικό πρόβλημα στο χώρο της μειονότητας αν και η σαρία υπό κάποιες προϋποθέσεις προβλέπει τη διαθήκη», σχολιάζει ο δικηγόρος Καρά Αχμέτ.  
Ο Άρειος Πάγος μ’ αυτή την απόφαση εφάρμοσε απαρέγκλιτα το ισλαμικό δίκαιο, τη Σαρία. Τα ελληνικά δικαστήρια κάνουν προσπάθειες να παρακάμψουν τη Σαρία αναγνωρίζοντας όλα τα δικαιώματα στους έλληνες μουσουλμάνους επιχειρώντας να αμβλύνουν τις ανισότητες που δημιουργεί η Σαρία και να δώσουν ένα αέρα εκδημοκρατισμού στην μειονότητα. Προσωπικά θεωρώ ότι η σαρία είναι ένα νομικό απολίθωμα που δημιουργεί κοινωνικές ανισότητες εις βάρος κυρίως των γυναικών», αναφέρει ο δικηγόρος κ. Στέργιος Γιαλάογλου. Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τη σαρία οι γυναίκες δεν μπορούν να έχουν την επιμέλεια των παιδιών σε περιπτώσεις διαζυγίου, δεν δικαιούνται διατροφή, ενώ δεν έχουν το δικαίωμα της κληρονομιάς αποκλειστικό δικαίωμα των άρρενων τέκνων. .
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία που είναι υπέρμαχος για την εφαρμογή του δικαίου της σαρίας στη Θράκη, η ίδια δεν το εφαρμόζει από το 1923.
 
Στον «αέρα» χιλιάδες διαθήκες μουσουλμάνων της Θράκης
Ο δικηγόρος ο Ιλχάν Αχμέτ, γνώστης του ισλαμικού δικαίου, μιλώντας στο «Χ» ανέφερε ότι: «αυτή η απόφαση μπορεί να δημιουργήσει, κατά την άποψη μου, μεγάλο πρόβλημα στην κοινωνική δομή της μειονότητας, διότι έχουν συνταχθεί χιλιάδες δημόσιες διαθήκες. Αυτές τις διαθήκες μπορεί ο κάθε ένας κακοπροαίρετα ή εκμεταλλευόμενος την κατάσταση αυτή να προσφύγει και να κάνει αγωγές με αποτέλεσμα τα δικαιώματα των γυναικών να κινδυνεύσουν. Ο Άρειος Πάγος θεώρησε ότι στη σαρία δεν υπάρχει πρόβλεψη διαθήκης. Η δική μου άποψη και η άποψη των ανθρώπων που ασχολούνται με το ισλαμικό δίκαιο, είτε είναι στις αραβικές χώρες είτε είναι στην Τουρκία, είναι ότι προβλέπεται και στο ισλαμικό δίκαιο η σύνταξη διαθηκών με περιορισμούς όμως. Το ισλαμικό δίκαιο λέει ότι κατ’ αρχήν μπορεί ελεύθερα να διαθέτει ο διαθέτης μόνο το 1/3 της συνολικής περιουσίας. Το ίδιο υπάρχει και στο αστικό δίκαιο. Σήμερα και στο αστικό δίκαιο στην Ελλάδα ένας πατέρας μπορεί να διαθέσει μέχρι ένα ποσοστό της περιουσίας του, δηλαδή δε μπορεί να στερήσει το παιδί του εντελώς από την περιουσία, υπάρχει η νόμιμη μοίρα δηλαδή είναι το κομμάτι εκείνο που ούτως η άλλως οφείλει να το αφήσει στην κόρη ή στον γιο εκτός αν υπάρχουν λόγοι αποκλήρωσης. Άρα η απόφαση αυτή έτσι όπως εκδόθηκε μη αναγνωρίζοντας καθόλου το δικαίωμα να συντάξουν διαθήκη οι μουσουλμάνοι αυτόματα οδηγεί στην εφαρμογή της σαρίας πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα».
Τέλος να σημειώσουμε ότι η σύζυγος του θανόντος, προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον του ελληνικού κράτους διότι της αφαιρεί το δικαίωμα στην περιουσία και στην κληρονομία του θανόντος συζύγου της, ο οποίος είχε κάθε δικαίωμα, σύμφωνα με το αστικό δίκαιο, να συντάξει δημόσια διαθήκη, όπως υποστηρίζει.
 
Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxnathopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αντίδραση του Σωματείου Εργαζομένων Γ.Ν. Ξάνθης σε καταγγελία για μη εξυπηρέτηση στρατιωτικού

Η υπάλληλος του Νοσοκομείου ακολούθησε τον κανονισμό, ενώ το Σωματείο καταγγέλλει την υποσ…