Δέχεται την αποκλειστική αρμοδιότητα για τη ρύθμιση των κληρονομικών σχέσεων των μουσουλμάνων
Επιχειρεί να καθησυχάσει όσους ήδη έχουν θεμελιώσει δικαιώματα μέσω διαθήκης, αλλά δε δίνει επαρκείς αιτιολογίες
Έντονη ανησυχία στους μουσουλμάνους της Θράκης που έχουν αποκτήσει ακίνητα ή άλλα περιουσιακά στοιχεία με διαθήκη προκάλεσε η πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου. Προβληματισμός έχει δημιουργηθεί ακόμη και στους ίδιους τους συμβολαιογράφους που δέχονται τις τελευταίες ημέρες σωρεία ερωτήσεων από ενδιαφερόμενους, που είτε έχουν ήδη περιουσία από διαθήκη, είτε από αυτούς που έχουν συντάξει οι ίδιοι τη διαθήκη τους.
Η μουφτεία της Κομοτηνής, απαντώντας στο σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Χρόνος», δίνει κάποιες διευκρινίσεις για την εφαρμογή του ιερού ισλαμικού νόμου, όμως αυτές δε φαίνεται να καθησυχάζουν τους μουσουλμάνους συμπολίτες μας.
Ο μουφτής της Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή στην απάντησή του σημειώνει ότι βάσει των διεθνών συνθηκών και της πλούσιας νομολογίας, ορθώς έκρινε το ανώτατο δικαστήριο για το λόγο ότι για τις κληρονομικές σχέσεις εφαρμογή έχει η Σαρία και άρα κάθε δικαίωμα που παρέχεται από τον ελληνικό αστικό κώδικα, όπως μέσω της σύνταξης διαθήκης, δεν έχει εφαρμογή για τους μουσουλμάνους. Παρόλα αυτά καλεί τους ομόθρησκούς του που «θεμελιώνουν δικαιώματα επί ακινήτων τα οποία κληρονόμησαν με βάση διαθήκη κατά τον Αστικό Κώδικα από συγγενή τους ή απέκτησαν κατόπιν αγοράς ακίνητα ιδιοκτησίας κληρονομηθέντα δια διαθήκης από μουσουλμάνο διαθέτη» να μην ανησυχούν, αλλά το αιτιολογεί λέγοντας μόνο ότι: «εμείς ως Μουφτεία πράττομε το καθήκον μας και αναφέρομε τι προβλέπει το ελληνικό δίκαιο επί των κληρονομικών σχέσεων των μουσουλμάνων ελληνικής ιθαγένειας». Και όχι μόνο αυτό, αλλά ενημερώνει και ότι: «μια διαθήκη που έχει συνταχθεί ενώπιον συμβολαιογράφου, ή έχει καταρτισθεί με άλλο τρόπο από τους προβλεπόμενους από το κοινό δίκαιο, ανεξαρτήτως του θρησκεύματός του διαθέτη, μπορεί να ακυρωθεί με απόφαση Δικαστηρίου, κατόπιν σχετικής προσφυγής προς τούτο, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο ετών από τη δημοσίευσή της, σύμφωνα με ρητή πρόβλεψη του Αστικού Κώδικα».
Νομικοί κύκλοι πάντως, ευελπιστούν να μην πάρει διαστάσεις το θέμα με ήδη συνταχθείσες ή εκτελεσθείσες διαθήκες, ωστόσο το όλο ζήτημα που αναδείχθηκε, αν και ορθά η μουφτεία Κομοτηνής επισημαίνει ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τα ελληνικά δικαστήρια για τις κληρονομικές σχέσεις αναγνωρίζουν την αρμοδιότητα του μουφτή-ιεροδίκη, καταδεικνύει ότι αφενός η εφαρμογή της Σαρία δεν γίνεται αποδεκτή από όλους τους μουσουλμάνους της Θράκης, αφού κάποιοι απευθύνονται σε συμβολαιογράφο για τη ρύθμιση των κληρονομικών τους σχέσεων και αφετέρου ενδεχομένως το έδαφος να είναι πρόσφορο να ξεκινήσει ένα διάλογος σχετικά με τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στο δίκαιο της Σαρία και την εφαρμογή των νόμων που εφαρμόζουν τα ελληνικά δικαστήρια.
Ελένη Διαφωνίδου