Στροφή μεγάλου μέρους των καταναλωτών της Ξάνθης σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Στο ερώτημα πώς ψωνίζουν οι ξανθιώτες απαντούν διευθυντές σούπερ μάρκετ και οι ίδιοι οι καταναλωτές
Στα όρια της αγοραστικής τους δύναμης βρίσκονται όλο και περισσότερα νοικοκυριά, που βλέπουν το οικογενειακό τους εισόδημα να μειώνεται μέρα με την μέρα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για την Ελληνική Οικονομία και την Απασχόληση 2013 του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ που παρουσιάστηκε την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη από τον επιστημονικό Διευθυντή του Ινστιτούτου της Συνομοσπονδίας, καθ. Σάββα Ρομπόλη, προκύπτει ότι η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων συρρικνώθηκε κατά 37,2% -επαναφορά της, δηλαδή, στα επίπεδα του 2000 και απώλεια μέσα σε τρία χρόνια του 50% του εισοδήματος των μισθωτών.
Έως και 40% οικονομία στα ψώνια του σουπερμάρκετ
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) είναι δυνατόν να επιτευχθεί εξοικονόμηση δαπανών τουλάχιστον 40% κατά μέσο όρο για ένα νοικοκυριό κάνοντας έξυπνα ψώνια από τα σούπερ μάρκετ.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, το ΙΕΛΚΑ πήρε τιμές για 25 βασικά αγαθά ενός νοικοκυριού και συνέκρινε το εύρος για κάθε ένα από αυτά. Αυτό που προέκυψε είναι ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στη χαμηλότερη με την υψηλότερη τιμή κι έτσι ανάλογα με την “ψαλίδα” ο καταναλωτής μπορεί να κερδίσει από 23,9% έως 57,56%.
Για παράδειγμα η τιμή της συσκευασμένης φέτας (400 γρ) κυμαίνεται από 4,11 έως 5,40 ευρώ, στα μακαρόνια (500gr) από 0,45 έως 0,83 ευρώ, στο γάλα (ενός λίτρου) από 0,92 έως 1,60 ευρώ κ.ο.κ.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι στο σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, διαφορετικές ποικιλίες προϊόντων, διαφορετικές τιμές, διαφορετικές συσκευασίες, διαφορετικές χώρες κλπ).
Χαμηλές τιμές κυνηγάνε και οι καταναλωτές στην πόλη μας
Πιο προσεκτικά φαίνεται να αγοράζουν και οι καταναλωτές της Ξάνθης, οι οποίοι είτε αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικών ετικετών, είτε κυνηγούν προσφορές. «Η μερίδα των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με ετικέτες ιδιωτικών εταιρειών είναι πολύ μεγάλη. Τα προϊόντα αυτά, τα οποία είναι ίδιας ποιότητας με τα επώνυμα, μπορεί κανείς να τα βρει σε πάρα πολύ οικονομικές τιμές. Τις τιμές αυτές τις επιτυγχάνουμε με την αγορά μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων από τα ίδια εργοστάσια που παράγουν τα επώνυμα προϊόντα», δήλωσε στο «Ε» ο Διευθυντής του Grand Μασούτη Ξάνθης, Χρήστος Μάνιας. Την παραπάνω θέση επιβεβαίωσαν τόσο ο Διευθυντής των τοπικών υποκαταστημάτων του Μαρινόπουλου Α.Ε., όσο και ο πρόεδρος του συλλόγου παντοπωλών Ξάνθης, που συμμετέχει στην αλυσίδα των καταστημάτων proton, Νίκος Καραπαντζίδης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, το «Ε» επισκέφτηκε γνωστό σούπερ μάρκετ και ήρθε σε επικοινωνία με τους καταναλωτές. Τόσο η κ. Σταυρούλα (48 χρονών, ιδιωτική υπάλληλος) όσο και ο Μιχάλης (32 χρονών, εκπαιδευτικός) δήλωσαν πως αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικών ετικετών εκτός αν υπάρχει κάποια προσφορά στα επώνυμα. Στην ερώτηση για το αν επιλέγουν διαφορετικά σούπερ μάρκετ για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων απάντησαν πως λόγω έλλειψης χρόνου θα πήγαιναν σε παραπάνω από ένα καταστήματα μόνο αν γνώριζαν ότι υπάρχει κάποια καλή προσφορά. Η κ. Χριστίνα (52 ετών, οικιακά) από την άλλη, δήλωσε πως δεν έχει κανένα ενδοιασμό στο να αγοράσει προϊόντα με ιδιωτικές ετικέτες και πρόσθεσε ότι κάθε Σάββατο περνάει με τις φίλες της από όλα τα σούπερ μάρκετ της πόλης για να αγοράσει τα προϊόντα που χρειάζεται σε όσο το δυνατόν χαμηλότερη τιμή. Στον αντίποδα βρίσκεται ο Γιώργος (20 χρονών, φοιτητής) που δήλωσε πως αν και προτιμά τα επώνυμα προϊόντα, αγοράζει και αυτά των ιδιωτικών ετικετών προς το τέλος του μήνα που τελειώνουν τα χρήματα του.
Ο καταναλωτής μπορεί να εξοικονομήσει δαπάνες 40% σύμφωνα με την ΙΕΛΚΑ αν:
Συγκρίνει τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα στο ράφι (το 80% των καταναλωτών το κάνει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν).
Επιλέξει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (το 63% των καταναλωτών το κάνει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν).
Επιλέξει εκπτωτικές προσφορές και προωθητικές ενέργειες (το 83% των καταναλωτών το κάνει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν).
Επισκεφτεί περισσότερα από ένα καταστήματα (το 80% των καταναλωτών το κάνει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν).
Γ.Τ.