Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Δεν είναι δουλειά είναι λειτούργημα και περιπέτεια

Δεν είναι δουλειά είναι λειτούργημα και περιπέτεια

0

Η διαχείριση της τάξης είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, η οποία προϋποθέτει ανάπτυξη και διατήρηση διδακτικών δραστηριοτήτων με ομαλή ροή, παρακολούθηση και ταυτόχρονη αντιμετώπιση γεγονότων. Όταν αυτά συνδυασθούν με τη γνώση ότι κάθε μαθητής μαθαίνει με το δικό του ρυθμό και τρόπο, και ότι μερικοί όχι μόνο δεν θέλουν να μάθουν αλλά παρεμποδίζουν τη μάθηση των άλλων, η διδασκαλία και η διεύθυνση της τάξης καθίστανται ακόμη πιο απαιτητικές. Απαραίτητη είναι η πειθαρχία, η οποία ανάλογα με την προσωπικότητα , την εμπειρία , την ηλικία και τη διάθεση του καθηγητή προκαλεί τη δημιουργία του  κλίματος της τάξης.
Οι εκπαιδευτικοί που είναι καλοί στην πρόληψη των πειθαρχικών προβλημάτων χαρακτηρίζονται από συγκεκριμένες μορφές συμπεριφοράς. Μεταξύ άλλων πραγμάτων, δημιουργούν θετικό και συνεργατικό κλίμα στην τάξη, προλαμβάνουν την ανεπιθύμητη συμπεριφορά, αποφεύγουν τις τιμωρίες και χρησιμοποιούν τη συμπεριφορά των μαθητών ως οδηγό για να δράσουν αποτελεσματικά.
Ο καλός δάσκαλος προσδιορίζεται από τους μαθητές – μαθήτριες με βάση τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:1. Είναι ευγενικός 2. Είναι μεγαλόψυχος 3. Σε ακούει προσεκτικά 4. Σε ενθαρρύνει 5. Πιστεύει σε σένα  6. Κρατάει μυστικά 7. Του αρέσει να διδάσκει 8. Σε βοηθάει όταν έχεις κολλήσει 9.Δεν παραιτείται από σένα όταν εσύ αποτυγχάνεις 10. Του αρέσει να διδάσκει τα διάφορα μαθήματα 11. Σε ενημερώνει για την πρόοδό σου 12. Σου επιτρέπει να πεις το δικό σου 13. Αφιερώνει χρόνο για να σου εξηγήσει 14 Τον ενδιαφέρει η γνώμη μου 15. Σε κάνει να νιώθεις έξυπνος 16. Δεν κάνει διακρίσεις μεταξύ των μαθητών 17 Σε υπερασπίζεται 18. Αντιπαρέρχεται μικρότητες 19. Λέει την αλήθεια 20 Συγχωρεί .
Αν  φαίνονται πολλά, και είναι μάλλον απίθανο να συνυπάρχουν όλα σε ένα πρόσωπο, μπορείτε σταδιακά να κατακτήσετε τα περισσότερα, εμπλουτίζοντας αυτά που ήδη έχετε.  

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΟΥΣ (πρόσωπα, επιθυμίες, προσδοκίες, ιστορικό) πριν τους διδάξετε πριν τους βαθμολογήσετε κ.λ.π. Ακόμα και αν τους γνωρίζετε  από την προηγούμενη χρονιά οι έφηβοι αλλάζουν. Κρατείστε σημειώσεις στον κατάλογο σας. Γνωρίστε τους αλλά μην αποκτήσετε προκατάληψη για τις ικανότητες ή την πρόοδο τους. Συχνά οι στόχοι που θέτουμε, ειδικά για τους μαθητές μας, δεν επιτυγχάνονται, διότι επαληθεύονται οι προκαταλήψεις μας( αυτοεκπληρούμενη  προφητεία)
ΣΕΒΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟΥΣ( τις αδυναμίες τους, τις αποτυχίες τους, τα λάθη τους, δίκαια τιμωρία- όχι προσβολή, εχεμύθεια, κ.λ.π.) Σε όλες τις εκφάνσεις της σχολικής ζωής, στις καλές και τις κακές στιγμές τους.
ΔΙΔΑΞΤΕ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ( π.χ. δύο βήματα πίσω για να σιγουρέψετε ένα βήμα  μπροστά, ποικιλία τεχνικών, νέες τεχνολογίες, διαβάθμιση των διδακτικών στόχων, κ.α.)
ΚΑΘΟΔΗΓΕΙΣΤΕ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΟΛΩΝ ΤΟΥΣ ( πώς να μελετούν στο μάθημα σας, τι πρέπει να μάθουν σε κάθε παράδοση δηλ. τη δηλωτική και διαδικαστική γνώση, προτείνετε ποικιλία εργασιών για κατανόηση-εμπέδωση-ανάκληση, διαβαθμίστε τη δυσκολία , δώστε συνθετικές εργασίες, κ.λ.π.)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ (εναλλακτικές μορφές, διαβάθμιση δυσκολίας συμμετοχική εξέταση, αποτίμηση της προόδου και όχι της απόστασης από τον τελικό στόχο, κ.λ.π.)
ΚΑΘΟΔΗΓΕΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ ΤΟΥΣ με αντικειμενικά ακριβή στοιχεία που συγκεντρώνετε μέσα από την αξιολόγηση που αποτελέσματος που πετυχαίνουν. Προσπεράστε τους βαθμούς και τα σχόλια για την προσπάθεια. Κάντε υποδείξεις, προτείνετε «σκαλωσιές για να ανέβουν και όχι εμπόδια για να υπερπηδήσουν», δείξτε ενθάρρυνση και εμπιστοσύνη.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΘΕΙΤΕ στην επίτευξη των 3,4,5,6,θα χρειαστεί να προγραμματίσετε τη διδασκαλία σας στον προβλεπόμενο χρόνο.
ΖΗΤΕΙΣΤΕ ΤΟΥΣ ΝΑ ΣΑΣ ΚΡΙΝΟΥΝ και να σας υποδείξουν τις αδυναμίες σας. Δύσκολο να σας πιστέψουν αλλά ζητείστε, ανώνυμα, να εκφράσουν τη γνώμη τους σε διαβαθμίσεις χαρακτηριστικών που σας ενδιαφέρουν. Προσπεράστε τα σκληρά ή απρεπή σχόλια της πρώτης φοράς.
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΕΙΣΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ.  Συχνά η παραβατικότητα δεν είναι έλλειμμα αγωγής και αδυναμία συμμόρφωσης, είναι εκδήλωση επικοινωνιακού αδιεξόδου, δυσκολίας προσδιορισμού της ταυτότητας και του ρόλου στην ομάδα αναφοράς, εκδήλωση του ρίσκου για τη γνωριμία του κόσμου, κριτική και άρνηση όσων συμβολικά εκφράζονται στην εκπαιδευτική διαδικασία, αρνητική προσωπική πρόβλεψη για διαφαινόμενο μέλλον, αντίδραση- αντανάκλαση σε συμπεριφορές εκπαιδευτικών , μίμηση προτύπων, κ.α. Μερικοί από τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων είναι εκπαιδευμένοι στην «ασφαλή παραβατικότητα» ή/ και  στην «άκοπη προαγωγή» και καθοδηγούν τους νεότερους.
Δύσκολα θα πετύχετε όλα όσα θα επιδιώξετε. Μετρήστε τα επιτεύγματα και αποτιμήστε την πρόοδο που έγινε, έστω και μικρή. Θα απαιτηθεί χρόνος, επιμονή και συλλογική προσπάθεια. Το παιδαγωγικό κλίμα στο σχολείο είναι σημαντικότερο από κάθε κανόνα ή προσωπική παιδαγωγική. Η παράδοση του σχολείου, η συναίνεση των γονέων και της τοπικής κοινωνίας θα συμβάλλουν καθοριστικά στην επιτυχία της προσπάθειας σας   .  

Ο σχολιαστής.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Ο Σχολιαστής
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Περί Μονταζιέρας

Γράφει ο Στέργιος Γιαλάογλου, δικηγόρος Μετά το Σαββατιάτικο πρωτοσέλιδο περί ΜΟΝΤΑΖΙΕΡΑΣ …