Αρχική ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ο ΦΠΑ «καταβροχθίζει» τα καταστήματα εστίασης

Ο ΦΠΑ «καταβροχθίζει» τα καταστήματα εστίασης

0
taverna-empros

Δυσθεώρητα τα ύψη ΦΠΑ που πρέπει να καταβάλουν. «Λουκέτα» ή αύξηση τιμών το δίλημμα των επαγγελματιών

Για το φαινόμενο των «μανιταριών» στα καφέ- μπαρ μιλά ο Α. Ιντζές. «οι πολύ χαμηλές τιμές είναι εις βάρος της ποιότητας», σημειώνει

Αντιμέτωποι με «Συμπληγάδες» βρίσκονται οι επαγγελματίες του χώρου της εστίασης, που μέχρι και χθες έπρεπε να αποδώσουν ΦΠΑ για πρώτη φορά με τον αυξημένο συντελεστή του 23%. Ο φόρος που έπρεπε να καταβάλουν προκάλεσε «ίλιγγο» στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με το δίλημμα: «λουκέτο» ή αύξηση τιμών, καθώς αδυνατούν να απορροφήσουν το σύνολο της αύξησης του ΦΠΑ, όπως έκαναν τις προηγούμενες φορές.
Η ΓΣΕΒΕΕ από την αρχή εφαρμογής του μέτρου της αύξησης του ΦΠΑ από 13% σε 23% για μια μεγάλη γκάμα προϊόντων ευρείας κατανάλωσης είχε χαρακτηρίσει «παρανοϊκή» και αυτοκτονική» για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την εν λόγω απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και φαίνεται ότι επιβεβαιώνεται, αφού, σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου και στην Ξάνθη, ήδη εκδηλώθηκε αδυναμία καταβολής του «φουσκωμένου» ΦΠΑ. Μάλιστα, φαίνεται ότι, ακόμη και αν επαληθευτεί η εκτίμηση του αν. υπουργού Οικονομικών Π. Οικονόμου, ότι το εν λόγω μέτρο δε θα μακροημερεύεσει, μάλλον δε θα έχει μεγάλη σημασία, αφού η αντίστροφη μέτρηση για τη βιωσιμότητα πολλών καταστημάτων εστίασης έχει ήδη ξεκινήσει.

Ξεκινά ένας «κυκεώνας χρωστούμενων»
Για μια «βόμβα» που έσκασε μετά από τα μηνύματα της προηγούμενης περιόδου, κάνει λόγο ο πρόεδρος του σωματείου Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Ξάνθης Βασίλης Χουλιάρας, ο οποίος εξηγεί ότι τα ποσά της φορολογίας είναι υπέρογκα, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να καταβληθούν. Κάποιοι προχώρησαν σε αύξηση τιμών 10%, καθώς ήταν αδύνατο να καλύψουν τη διαφορά, ενώ όσοι αποφάσισαν να απορροφήσουν το ΦΠΑ, είναι αυτοί που σήμερα αντιμετωπίζουν τα περισσότερα προβλήματα. Για τον κ. Χουλιάρα, η πιο ανησυχητική παράμετρος είναι ότι όσοι δεν καταφέρουν να αποδώσουν ΦΠΑ, ουσιαστικά μπαίνουν σε ένα «κυκεώνα χρωστούμενων», που λόγω της έλλειψης πιθανότητας ανάκαμψης θα συσσωρεύσουν αναπόφευκτα οφειλές και θα οδηγηθούν αναγκαστικά στο «λουκέτο».
«Οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα κρατηθούν, επίσης και αυτές που δεν έχουν πάγια έξοδα, όπως η λειτουργία σε ιδιόκτητο χώρο, ωστόσο πολλοί είναι αυτοί που προσπαθούν να ‘κρατηθούν’ μέχρι τις Απόκριες και μετά θα κλείσουν», σημειώνει ο κ. Χουλιάρας.

Το φαινόμενο των «μανιταριών» και η προίκα για θέση εργασίας
Από την άλλη πλευρά, παρά το γεγονός ότι και τα καφέ- μπαρ επηρεάζει η αύξηση του ΦΠΑ, παρατηρείται ότι στην Ξάνθη νέες καφετέριες «ξεφυτρώνουν» σαν τα μανιτάρια. «Οπωσδήποτε υπάρχουν δυσκολίες για τους επαγγελματίες, μιας και συμπεριλαμβάνεται και η αύξηση τιμών 2-3% στα προϊόντα που γίνεται κάθε χρόνο», σημειώνει ο πρόεδρος του σωματείου καφέ- μπαρ Ανδρέας Ιντζές, ο οποίος παράλληλα αναφέρεται και στο τραγελαφικό της ύπαρξης διαφορετικής φορολόγησης για τον καφέ που πίνει κάποιος στην καφετέρια (23%) και γι’ αυτόν που παίρνει πακέτο (13%). «Δηλαδή αν κάποιος πάρει καφέ στο πλαστικό και καθίσει ένα 10λεπτο στο μαγαζί να τον διώξω;» αναρωτιέται ο κ. Ιντζές. Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι όσοι πωλούν πολύ φτηνά τον καφέ, μειώνουν την τιμή σε βάρος της ποιότητας, ζημιώνοντας έτσι και το γενικό επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Παράλληλα, ο ίδιος δίνει έμφαση και στο γεγονός της αύξησης των καφετεριών στην πόλη. Μόλις 4 ανοίγουν αυτή την εβδομάδα και άλλες 2 άνοιξαν την προηγούμενη. «Επειδή η ανεργία είναι μεγάλη και δεν υπάρχουν άλλες δουλειές, κάποιος που έχει έστω και μια μικρή σχέση με καφετέρια, δούλεψε για λίγο ως σερβιτόρος ή κάτι ανάλογο, πιστεύουν ότι με αυτό τον τρόπο θα καταφέρουν να δουλέψουν. Αλλά επειδή δεν υπάρχουν ούτε δάνεια, αναλαμβάνουν οι γονείς, θέλοντας να αποκαταστήσουν τα παιδιά τους. Είναι περίπου σαν αγορά θέσης εργασίας. Και βέβαια, είναι καλό, αφού με μια νέα επιχείρηση δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας, όπου απασχολούνται κυρίως νέοι και αυτό είναι σημαντικό, αλλά από την άλλη, δεν είναι βιώσιμες επιχειρήσεις όταν υπάρχουν τόσα πολλά καφέ στην πόλη», εξηγεί ο κ. Ιντζές. Επίσης, παρατηρεί ότι δεν πρόκειται για νέες επιχειρήσεις, αλλά ουσιαστικά «αλλάζουν χέρια» οι ήδη υπάρχουσες, οι οποίες μεταβιβάζονται σε πολύ χαμηλές τιμές, ακόμη και στο 40%. Ωστόσο, όπως παρατηρεί και ο πρόεδρος των καφέ- μπαρ, η συνεχής μεταβίβαση μειώνει την εμπορική αξία κι έτσι ένα μαγαζί που αλλάζει συνεχώς διεύθυνση, είναι πιο δύσκολο να επενδύσει κάποιος σε αυτό.


Ελένη Διαφωνίδου
elenidfn@yahoo.com

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Π. Σταμπουλίδης: Αμέσως μετά το Πάσχα το άνοιγμα της εστίασης

Ο Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή εκτίμησε ότι ακόμα και πριν από τη Μεγάλη Εβδομά…