Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Σαρία: Το αναχρονιστικό παρόν της Θράκης

Σαρία: Το αναχρονιστικό παρόν της Θράκης

0

Ελένη Διαφωνίδουelenidfn@yahoo.com«Η Σαρία είναι αναχρονιστική, καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα, παραβιάζει συστηματικά κανόνες του ουσιαστικού και δικονομικού δικαίου και πρέπει να καταργηθεί και αν δεν προτίθεται να το κάνει η Πολιτεία, ας το κάνουν τα δικαστήρια, ελληνικά ή ευρωπαϊκά, κηρύσσοντας αντισυνταγματικό το νόμο 1920/1991 που θέτει σε ισχύ τον Ιερό Μουσουλμανικό Νόμο». Αυτό ήταν το συμπέρασμα της εκδήλωσης που πραγματοποίησαν την Παρασκευή 5 Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη οι Οικολόγοι Πράσινοι με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας και κεντρικό θέμα «Γυναίκες φυλακισμένες στο παρελθόν». Μεγάλο το ενδιαφέρον των παρευρισκόμενων για την συστηματική καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την εφαρμογή της Σαρίας στους μουσουλμάνους της Θράκης, και εντυπωσιακές οι αποκαλύψεις και κρίσεις των ομιλητών που ομόφωνα τάχθηκαν υπέρ της άμεσης κατάργησης του ιερού μουσουλμανικού νόμου.Ανησυχητική η τάση των Ελλήνων –τακτικών- δικαστών που περιορίζονται σε τυπικό έλεγχο των αποφάσεων του Μουφτή- ΙεροδίκηΟ πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Κώστας Γούναρης τόνισε ότι παραβιάζονται: η αρχή της ισότητας των φύλων, η αρχή της υπεροχής του συμφέροντος του παιδιού και η αρχή της δίκαιης δίκης, ενώ σημείωσε τη σύγχρονη τάση των μειονοτικών συμπολιτών μας που αμφισβητούν έμπρακτα τη σαρία και τις δικαστικές αρμοδιότητες του Μουφτή, είτε συνάπτοντας πολιτικό γάμο, είτε αποδεχόμενοι στα κληρονομικά τους δικαιώματα τις ρυθμίσεις του Αστικού Κώδικα. Ανέφερε δε, το παράδειγμα συμπολίτη μας που αναγκαζόταν να καταβάλει διατροφή για το παιδί του πολύ μεγαλύτερη από αυτή που μπορούσε με αποτέλεσμα η αδυναμία καταβολή της διατροφής να επισείει κάθε μήνα ποινική καταδίκη χωρίς δυνατότητα προσβολής της απόφασης του Μουφτή που όρισε το ύψος της διατροφής.Με άλλο ένα συχνό παράδειγμα καταπάτησης των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων ξεκίνησε την ομιλία του και ο λέκτορας της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ κ. Γ. Κτιστάκης, όπου στις 21 Μαΐου 2007 ο μουφτής Ξάνθης έδωσε άδεια γάμου για ανήλικη μουσουλμάνα παρθένα και τρεις μήνες μετά εξέδωσε απόφαση διαζυγίου. Δηλαδή ο σύζυγος χώρισε πληρώνοντας μόνο 30,5 χρυσές λίρες, που είναι η ρήτρα λύσης του γάμου, και χωρίς να υποχρεούται σε διατροφή. Αν η κοπέλα ήταν χριστιανή, άθεη ή οπαδός οποιασδήποτε άλλης θρησκείας θα ήταν εξοπλισμένη με όλες τις ασφαλιστικές δικλείδες του ελληνικού αστικού δικαίου. «Καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, ούτε η Τουρκία, δεν επιτρέπει την υποκατάσταση του εθνικού (κοσμικού) δικαίου της από τους Ιερούς Κανόνες οποιασδήποτε θρησκείας», τόνισε ο κ. Κτιστάκης σημειώνοντας παράλληλα και την ανησυχητική πλέον στάση των Ελλήνων –τακτικών- δικαστών που «κλείνουν τα μάτια» στις πρωτοφανείς κατάφωρες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αναλυτικά για τα θεμελιώδη δικαιώματα που παραβιάζει η Σαρία μίλησε η συνταγματολόγος του ΑΠΘ κ. Λίνα Παπαδοπούλου και τάχθηκε υπέρ της κατάργησής της. Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων- Πράσινων κ. Μ. Τρεμόπουλος, που πρόσφατα απηύθυνε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετική ερώτηση για την κατάργηση της Σαρία, επιχείρησε να αντικρούσει τα επιχειρήματα που υποστηρίζουν τη διατήρηση του καθεστώτος της σαρίας, τονίζοντας ότι: «Τουρκία και Ελλάδα παρερμηνεύουν την έννοια της αμοιβαιότητας» και κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να δώσει τέλος σε αυτό το καθεστώς. Παράλληλα σχολίασε και τη στάση της Εκκλησίας τασσόμενος υπέρ του διαχωρισμού της με το Κράτος: «Η αποστολή της Εκκλησίας είναι πνευματική και όχι πολιτική, δεν πρέπει να είναι αδιάλλακτη, ούτε φανατισμένη».Η Σαρία εξυπηρετεί την Τουρκία επειδή ο Μουφτής έχει και κρατικές αρμοδιότητες και την Ελλάδα γιατί μπλοκάρει την ενθάρρυνση ανάδειξης ενός θρησκευτικού ηγέτηΟι τοποθετήσεις των ομιλητών πυροδότησαν τις ερωτήσεις που άπτονταν πολλών θεμάτων και ανέδειξαν τις πολλαπλές διαστάσεις τους θέματος, πολιτικές, κοινωνικές, δικαστικές. Ο Γιώργος Μαυρομάτης στην ερώτηση ποιους συμφέρει αυτό το καθεστώς απάντησε: «ο μηχανισμός της μουφτείας, διότι τους δίνει δουλειά κι εξουσία, η ελληνική διοίκηση γιατί θεωρεί ότι μπορεί να ελέγχει τη μουσουλμανική μειονότητα μέσω του διορισμένου μουφτή, αποκλείοντας τη συσσώρευση δύναμης στο πρόσωπο ενός θρησκευτικού ηγέτη, τμήμα της μειονότητας με θεοκρατικές αντιλήψεις, ένα τμήμα της ελίτ της μειονότητας με κοινοτιστική λογική καθώς και οι εθνικιστικές θέσεις της Τουρκίας, που κατά κανόνα εκφράζονται από το προξενείο της Κομοτηνής, οι οποίες θέλουν μουφτή εκλεγμένο για να ελέγχουν τη μειονότητα». Ο κ. Γούναρης εξήγησε ότι: «η συνθήκη της Λωζάννης δεν απαγορεύει την κατάργηση της Σαρίας που αποτελεί νόμο του κράτους και άρα το νομοθετικό του όργανο μπορεί να καταργήσει. «Ωραία τα περί κοινοτισμού και πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων, αλλά εδώ μιλάμε για έγκυρες δικαστικές αποφάσεις του κράτους –του Μουφτή- Ιεροδίκη- που δεν ελέγχονται από κανέναν. Η σαρία πρέπει να καταργηθεί. Η Πολιτεία μπορεί να το κάνει αλλάζοντας το νόμο. Και αν δεν το κάνει, τα δικαστήρια, ελληνικά ή ευρωπαϊκά να κηρύξουν το νόμο αντισυνταγματικό. Αυτά είναι τα περιθώρια. Σαφώς, βέβαια, η αφαίρεση των δικαστικών αρμοδιοτήτων από τον Μουφτή θα οδηγήσει στην εκλογή του από τους μουσουλμάνους, αλλά αυτό συμβαίνει με όλες τις θρησκείες, εφόσον δεν υπάρχουν κρατικές εξουσίες», σημείωσε κατηγορηματικά ο πρόεδρος του δικηγορικού συλλόγου Ξάνθης. Ακόμη, ο κ. Κτιστάκης σημείωσε ότι εκτός του ότι καλλιεργείται ένα καθεστώς αδιαφάνειας, οι διατάξεις της σαρίας είναι σε πλήρη αντίφαση με το Σύνταγμα που έχει καθολική εφαρμογή και κατέληξε: «κάποτε πρέπει να τεθούν επί τάπητος οι νησίδες νομικής ανωμαλίας στη χώρα μας, δηλαδή το ιδιόρρυθμο καθεστώς της Σαρίας και του Αγίου Όρους». Οι ομιλητές, τέλος, παρατήρησαν ότι κατά καιρούς το θέμα της κατάργησης της Σαρίας απασχόλησε την ατζέντα των εκάστοτε κυβερνήσεων και αντιπολιτευτικών κοινοβουλευτικών ομάδων, ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν υπήρξε αποφασιστική τοποθέτηση επί του θέματος στη Βουλή. Ο κ. Τρεμόπουλος, πάντως, μετέφερε τη θέση που πήρε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με έκθεσή του που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2010 και με την οποία η Ευρώπη αποφαίνεται ότι η Σαρία παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα και ως εκ τούτου πρέπει να καταργηθεί.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2010
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Βασιλόπιτα: Η βασίλισσα του πρωτοχρονιάτικου τραπεζιού

Βασιλόπιτα, η βασίλισσα του πρωτοχρονιάτικου τραπεζιού. Ένα έθιμο που καθιερώθηκε σε ολόκλ…