Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Περιβαλλοντικά παιχνίδια στην ύπαιθρο χώρα

Περιβαλλοντικά παιχνίδια στην ύπαιθρο χώρα

0

Ελένη Διαφωνίδουelenidfn@yahoo.comΜια βόλτα στα Στενά του Νέστου, ένα ηλιόλουστο πρωινό αποδεικνύει ότι παιδιά και νέοι με πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών βρίσκουν την ευκαιρία και απολαμβάνουν τις φυσικές ομορφιές της περιοχής μας, αφού γεμίζουν με μαθητές, γέλια και νεανικές φωνές τα μονοπάτια και τις όχθες του ποταμού. Αυτές οι εξορμήσεις στη φύση είναι όμως κυρίως εποικοδομητικές για τους ίδιους τους μαθητές που έρχονται σε επαφή με τις φυσικές ομορφιές της περιοχής μας, όπου ταυτόχρονα με την εκδρομή στη φύση, εισπράττουν μαθήματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μέσα από παιχνίδι και άλλες δραστηριότητες εξερεύνησης και πειραμάτων.Με στόχο ακριβώς τη διάπλαση περιβαλλοντικής συνείδησης και διδασκαλίας των παιδιών γύρω από το περιβάλλον, η 5η δημοτικού του 8ου δημοτικού Ξάνθης βρέθηκε στα στενά του Νέστου με τον υπεύθυνο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ν. Ξάνθης κ. Νίκο Γερμαντζίδη και τους δασκάλους τους για να αφιερώσουν τη μέρα τους στις ομορφιές, το φυσικό περιβάλλον και τα… μυστικά του Νέστου.Οι δραστήριοι και χαμογελαστοί μαθητές του 8ου δημοτικού έκαναν ένα διάλειμμα από το εκπαιδευτικό τους παιχνίδι για να μας εξηγήσουν το σκοπό της εκδρομής τους. Ο κ. Γερμαντζίδης μας εξήγησε ότι η εκπαιδευτική αυτή δράση πραγματοποιείται στα πλαίσια προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα το Νέστο. «Τα παιδιά στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς έχουν κάνει μια σειρά με δραστηριότητες εντός σχολείου, έχουν βρει στοιχεία για το Νέστο, κάναμε προβολές ντοκιμαντέρ, δραστηριότητες με ομαδικές μορφές και τώρα ερχόμαστε εδώ για να δουν το οικοσύστημα και να έχουν μία εικόνα όλου αυτού του πλούτου και της βιοποικιλότητας που έχει η περιοχή», εξηγεί ο υπεύθυνος του προγράμματος, συμπληρώνοντας ότι κάθε δραστηριότητα έχει τη μορφή παιχνιδιού γιατί τα παιδιά σε αυτή την ηλικία καταλαβαίνουν καλύτερα με το παιχνίδι, έχοντας μια φυσική τάση για εξερεύνηση και ροβινσονισμό. Προς το τέλος της ημέρας, που ολοκληρώνει την εκπαιδευτική τους εκδρομή παίζουν τα ζωηρά παιχνίδια, με τρέξιμο, κυνηγητό και φωνές, αν και ξεκίνησαν με ανάβαση στα Ίμερα , μέτρησαν το Ph του νερού με ταινίες, έπαιξαν παιχνίδια θεατρικών ρόλων , είδαν την τοπογραφία της περιοχής και έκαναν μαθήματα προσανατολισμού με χάρτη και πυξίδες.Ο κ. Γερμαντζίδης σε ερώτησή μας, εξέφρασε τη διαπίστωσή του ότι οι μαθητές ανταποκρίνονται με ενθουσιασμό σε αυτές τις μορφές διδασκαλίας που σαν κέντρο έχουν το περιβάλλον και την προστασία του, εκδηλώνοντας την αγάπη τους για τη φύση και την περιπέτεια.Το λόγο πήραν και τα παιδιά που θέλησαν να μοιραστούν μαζί μας τις εμπειρίες τους από μια χρονιά εκπαιδευτικών παιχνιδιών και γνώσεων για το Νέστο, τις εκδρομές στη φύση και τα πράγματα που έμαθαν.Η Ζωή, η Θωμαή, ο Χριστόδουλος, η Μαρία, η Διονυσία, ο Γιώργος και οι συμμαθητές τους μας μετέφεραν τις εντυπώσεις τους από την εκδρομή στη φύση με πολύ θετικά σχόλια, μας μίλησαν για τα παιχνίδια τους με τα ζώα, τους αριθμούς και τα στιχάκια, μας περιέγραψαν εικόνες από τις φωλιές αετών και τα δέντρα που είδαν και με μια κάποια περηφάνια μας πληροφόρησαν ότι μετά από αυτή την εκδρομή μπορούν και αναγνωρίζουν την άγρια ελιά, την άγρια αχλαδιά, το θυμάρι, τα πουρνάρια και άλλα χορτάρια. Ο Χριστόδουλος μας εξήγησε ότι στον ίδιο και τους συμμαθητές του αρέσει το μάθημα με παιχνίδι έξω από την σχολική αίθουσα «γιατί έτσι μαθαίνουμε πιο εύκολα με παιχνίδι και διασκεδάζουμε, ενώ στην τάξη μερικές φορές βαριόμαστε».Ακόμη οι μαθητές της 5ης τάξης του 8ου δημοτικού σχολείου έδειξαν εντυπωσιακή ευαισθησία όσον αφορά το περιβάλλον, αφού διευκρίνισαν ότι «προσπαθούμε και πρέπει να προστατεύουμε το περιβάλλον γιατί, όπως μας είπαν και οι δάσκαλοί μας, εδώ υπάρχουν πολλές φωλιές ζώων υπό εξαφάνιση και πολλά πολλά δέντρα που παράγουν οξυγόνο», ενώ με υπευθυνότητα πρόσθεσαν ότι «όταν βλέπουν κάποιον να καταστρέφει το περιβάλλον ή να πετάει σκουπίδια κάτω θα επέμβουν για να μην ξανασυμβεί.Αυτές οι εμπειρίες των μαθητών που από μικρή ηλικία παίρνουν μαθήματα περιβαλλοντικής ευαισθησίας μέσα από ευχάριστους τρόπους προσέγγισης της φύσης, σε συνδυασμό με τις θετικές και ενθουσιώδεις εντυπώσεις τους είναι για τους ίδιους, για τους γονείς τους αλλά και για το σύνολο των πολιτών η απόδειξη της σπουδαιότητας καλλιέργειας σωστής παιδείας στα παιδιά από την αρχή.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2010
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Δημοψήφισμα ΛΑΕ για τους μετανάστες

«ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΛΑΕ», ζητάει το κόμμα ΛΑ.Ο.Σ. για το νέο νομοσχέδιο περί μεταναστών που τέθηκ…