Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Ιδέες στην εκπαίδευση που προάγουν την πολυπολιτισμικότητα

Ιδέες στην εκπαίδευση που προάγουν την πολυπολιτισμικότητα

0

Ελένη Διαφωνίδουelenidfn@yahoo.comΤα ευρωπαϊκά προγράμματα Comenius έχουν πολύ μεγάλη απήχηση και είναι ευρέως γνωστά στη χώρα μας αλλά και στην Ξάνθη. Ουσιαστικά αποτελούν μία δυνατότητα για τους μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου να συνεργαστούν και να δουλέψουν μαζί με εκπαιδευτικούς από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσαρμοζόμενοι με φυσικό και πρακτικό τρόπο με την πολυπολιτισμικότητα και την ιδέα ότι στη σύγχρονη Ευρώπη πρέπει να έχουν τα μάτια και το πνεύμα τους ανοιχτό για να αποδέχονται τη διαφορετικότητα και την κουλτούρα των άλλων λαών. Απήχηση στην ΞάνθηΌπως μας ενημέρωσαν οι προϊστάμενοι των γραφείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ.κ. Ε. Στυλιανίδου και κ. Πυλαρινός αντίστοιχα, τα ευρωπαϊκά προγράμματα Comenius είναι ευρέως διαδεδομένα στο νομό μας και οι εκπαιδευτικοί απευθύνονται στους σχολικούς συμβούλους συχνά προκειμένου να λάβουν πληροφορίες ή έγκριση για ανάλογα προγράμματα σχετικά με περιβαλλοντικά, πολιτιστικά κ.ά. θέματα. Οι δάσκαλοι και καθηγητές που ενδιαφέρονται πρέπει να αναλάβουν την πρωτοβουλία να κάνουν αίτηση και να δημιουργήσουν συμπράξεις σχολικών μονάδων με άλλα τέσσερα σχολεία από άλλες χώρες, ώστε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο μέσα από το οποίο θα υλοποιηθούν οι σχετικές δράσεις. Ακόμη σε ενεργητική φάση βρίσκεται και το νεότερο Comenius Regio που αφορά σε σύμπραξη διοικητικών μονάδων που αποτελεί συνεργασία και δημιουργία βάσης επικοινωνίας με διοικητικές μονάδες άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Τα προγράμματα αυτά, ωστόσο, δεν περιλαμβάνουν ανταλλαγή μαθητών παρά μόνο επισκέψεις εκπαιδευτικών. Για την ανταλλαγή των μαθητών υπάρχουν άλλες δυνατότητες που αφορούν, κυρίως, σε παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και υλοποιούνται πάντα κατόπιν έγκρισης από την οικεία διεύθυνση Δευτεροβάθμιας. Στην Ξάνθη, ήδη στα πλαίσια του Comenious Regio έχει υλοποιηθεί σύμπραξη της Πρωτοβάθμιας με εκπαιδευτική υπηρεσία της Ισπανίας. Επίσης, όλες οι σχολικές μονάδες έχουν συμμετάσχει κάποια στιγμή σε σχετική εκπαιδευτική δράση, ενώ οι αρμόδιοι φροντίζουν ώστε να τηρείται κάποια αναλογικότητα. Συγκεκριμένα, φέτος έχουν κατατεθεί από το γραφείο της Πρωτοβάθμιας και είναι υπό έγκριση 10 προτάσεις. Προσωπικές πρωτοβουλίες που υπηρετούν το σκοπόΩστόσο, τα ευρωπαϊκά προγράμματα, παρότι ενθαρρύνουν και βέβαια χρηματοδοτούν την προσέγγιση αυτή των ευρωπαϊκών λαών μέσα από τους χώρους της εκπαίδευσης δεν είναι τα μοναδικά που υπηρετούν το σκοπό. Καθημερινά δάσκαλοι και καθηγητές με όρεξη και ευρηματικές ιδέες αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, ώστε οι μαθητές τους να αποκτούν εξοικείωση μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του προγράμματος “Penpals”, που ίδρυσαν πέρυσι μία δασκάλα αγγλικών από τη Σμύρνη με ένα συνάδελφό της από σχολείο του Καρπενησίου, που γνωρίστηκαν στον ίντερνετ, με σκοπό να γνωρίσουν οι μαθητές τον πολιτισμό ο ένας του άλλου και να δημιουργηθεί μεταξύ τους μια πολιτισμική γέφυρα ανοχής. Οι μαθητές αλληλογραφούν στα αγγλικά μιλώντας για τον εαυτό τους, τις οικογένειές, την πόλη και την κουλτούρα τους, μοιράζονται τα αγαπημένα τους τραγούδια, ανταλλάσσουν δώρα για να χαρούν οι φίλοι τους. Στα πλαίσια του προγράμματος 34 μαθητές, μετά από ένα χρόνο αλληλογραφίας με τους φίλους τους από τη γειτονική χώρα, έχουν αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς μεταξύ τους, ενώ το πρόγραμμα πήρε στην Τουρκία τον ‘’Τίτλο Εθνικής Ποιότητας’’ αφού υποβλήθηκε στον Εθνικό Πρακτορείο.Οι δύο δάσκαλοι δηλώνουν ότι: «Έχουνε στήσει μια όμορφη φιλία. Αυτή η γέφυρα φιλίας, θα φέρει τα επόμενα χρόνια τις δύο κοινότητες πιο κοντά μεταξύ τους. Οι φιλίες που ξεκινάνε από τα παιδικά χρόνια έχουν διάρκεια. Αυτός ο δεσμός θα δώσει χαρά στα παιδιά των δύο γειτονικών χωρών». Παιδιά που μπορεί να μην ταξιδέψουν ποτέ, που ίσως να μην έχουν πολλές ακόμη φορές τη δυνατότητα να ανταλλάξουν ‘ενθύμια’ και απόψεις με μαθητές από άλλες χώρες, από μικρή ακόμη ηλικία μοιράζονται μια σημαντική εμπειρία που συμβάλει στην αλληλοκατανόηση των δύο λαών και στην καλλιέργεια αισθήματος ειρηνικής συνύπαρξης.Η ευρηματικότητα δημιούργησε και ανέπτυξε αυτό το πρόγραμμα που στέφθηκε με επιτυχία, αναγνωρίστηκε και από τις αρμόδιες αρχές και έφερε κοντά παιδιά από δύο γειτονικές χώρες. Το παράδειγμά τους μπορούν να μιμηθούν και άλλοι δάσκαλοι ή καθηγητές που για τη διαδικασία μπορούν να απευθυνθούν στους σχολικούς συμβούλους, να ζητήσουν συμβουλές και πληροφορίες. Ο κ. Μπατσούρας, σχολικός σύμβουλος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης διευκρίνισε ότι η έγκριση είναι αναγκαία εφόσον εμπλέκονται παιδιά, αλλά κάτι τέτοιο αποτελεί μια καλή ιδέα με δυνατότητες να εξελιχθεί και να πραγματοποιηθεί.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2010
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Για δυνατά «Χτυποκάρδια στο σχολείο»…

Πίσω στα θρανία…για να νιώσετε τα «Χτυποκάρδια στο σχολείο», όταν …πίσω από τις λέξεις κρυ…