Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Ανασυγκρότηση Συνεταιρισμών και Μητρώο αγροτών

Ανασυγκρότηση Συνεταιρισμών και Μητρώο αγροτών

0

Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί Στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας της κυβέρνησης για ανάπτυξη, ίσες ευκαιρίες, αποτελεσματική διαχείριση, διαφάνεια και κοινωνική δικαιοσύνη τίθενται σε δημόσια διαβούλευση θέματα προς συζήτηση σχετικά με την «Ανασυγκρότηση των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων της Ελλάδας».Με την δημόσια διαβούλευση τίθεται στο επίκεντρο το αγροτικό συνεταιριστικό κίνημα της χώρας, ο ρόλος του οποίου στην οικονομική και κοινωνική ζωή της περιφέρειας και κατ’ επέκταση του συνόλου της Ελλάδας είναι αναμφισβήτητος. Απαιτείται λοιπόν να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για την ανασυγκρότηση και ανάπτυξη των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, προσπάθεια στην οποία καλούνται όλοι να συμμετάσχουν καταθέτοντας τις προτάσεις σας, ώστε να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση του σχετικού νομοσχεδίου. Θα πρέπει ως εκ τούτων, να διατυπωθούν, ορισμένα βασικά ερωτήματα, η απάντηση των οποίων θα προσανατολίσει και το νέο πλαίσιο.Πιο συγκεκριμένα: 1. Η ισχύουσα δομή και διάρθρωση των συνεταιριστικών οργανώσεων ανταποκρίνεται στις σημερινές προκλήσεις και απαιτήσεις της αγοράς;2. Η συνέχιση ίδρυσης πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών που συνήθως υπολειτουργούν αποκομμένοι από κάθε μεταποιητική και εμπορική δραστηριότητα, συνάδει με τους προαναφερομένους στόχους;3. Είναι αναγκαία η ενοποίηση των πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών με εθελοντική συσπείρωση του μέγιστου δυνατού αριθμού των παραγωγών στον ενοποιημένο συνεταιρισμό ευρύτερης περιφέρειας;4. Εξυπηρετεί τους προαναφερόμενους στόχους η υφιστάμενη δυνατότητα άσκησης παράλληλων δραστηριοτήτων Ε.Α.Σ. και πρωτοβάθμιου συνεταιρισμού που πρακτικά έχει αποβεί αναποτελεσματική (για την πλειονότητα των οργανώσεων) εφόσον δημιουργεί ανταγωνιστικές τάσεις μεταξύ των οργανώσεων και αποτελεί τροχοπέδη για την ενοποίηση και τη δημιουργία μεγάλων και υγιών πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών;5. Πόσο λειτουργική έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα η διάκριση μεταξύ πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας (κεντρικής) οργάνωσης με τους υφιστάμενους περιορισμούς όσον αφορά στα μέλη και στις δραστηριότητες της καθεμιάς; Αν κρίνεται μη λειτουργική ποια είναι τα βήματα και ποιες οι προϋποθέσεις μετεξέλιξης του σχήματος;6. Οι κοινοπραξίες πρέπει να συνεχίσουν, όπως και οι Ε.Α.Σ., να είναι δευτεροβάθμιες οργανώσεις και οι κεντρικές ενώσεις τριτοβάθμιες; Είναι σκόπιμο να συμμετέχουν στις Συνεταιριστικές Οργανώσεις συνεταιριστικές επιχειρήσεις και άλλα νομικά πρόσωπα – τα οποία προφανώς δεν θα ασκούν ανταγωνιστική δραστηριότητα, με εκείνη του συνεταιρισμού- αυξάνοντας στην ουσία την κεφαλαιακή βάση του νέου συνεταιρισμού;7. Πρέπει η συνεργασία των μελών με τη συνεταιριστική οργάνωση- επιχείρηση να είναι δεσμευτική για το μέλος όσον αφορά τη χρησιμοποίηση των υπηρεσιών της ή την ανάληψη κάποιας δραστηριότητας σύμφωνα με τις αποφάσεις των οργάνων; 8. Οι υποχρεώσεις των μελών των συνεταιριστικών οργανώσεων μπορεί να είναι μόνο οικονομικού και επιχειρησιακού χαρακτήρα ή πρέπει να επεκτείνεται και σε θέματα διαχείρισης των φυσικών πόρων και των ανανεώσιμων πηγών; Η μη τήρηση των δεσμεύσεων των μελών όπως και η μη τήρηση των οικονομικών υποχρεώσεων των μελών προς την οργάνωση δεν πρέπει να αποτελεί λόγο διαγραφής και επιδίωξης αποζημίωσης για την προκαλούμενη βλάβη; 9. Βάσει και των προτύπων του Κανονισμού 1453/03 του Ευρωπαϊκού Συνεταιρισμού, είναι επιθυμητή και λειτουργική η σύγκλιση Τμηματικών Συνελεύσεων στις νέες συνεταιριστικές οργανώσεις, ώστε να είναι πιο αποτελεσματική και ουσιαστική η διαδικασία αποφάσεων τους στα επιμέρους θέματα;10. Είναι σκόπιμο η τριτοβάθμια οργάνωση να εγκαταλείψει την επαγγελματική εκπροσώπηση των αγροτών σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο και να επικεντρωθεί στην επιχειρηματική εκπροσώπηση και λειτουργία των συνεταιρισμών, ενώ θα αποκομματικοποιείται η λειτουργία τους και ο τρόπος εκλογής των εκπροσώπων τους σε όλες τις βαθμίδες; 11. Πρέπει να υπάρχει εκλεγμένη από τη Γενική Συνέλευση των οργανώσεων εποπτική επιτροπή για να ελέγχει τις αποφάσεις και την οικονομική διαχείριση της διοίκησης;12. Ο καθορισμός της συνεταιριστικής μερίδας, μέσω του καταστατικού λειτουργίας, πρέπει να δίνει και επαρκή κίνητρα για την ενεργό οικονομική και διοικητική συμμετοχή των συνεταίρων στον συνεταιρισμό; Με βάση τα παραπάνω αναμένουμε τα σχόλια, εισηγήσεις και προτάσεις των ενδιαφερομένων, ενώ παράλληλα θα αρχίσει η διαβούλευση με τους εκπροσώπους των συνεταιριστικών οργανώσεων των αγροτών και θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της κατάρτισης του σχεδίου νόμου, ώστε αυτό να ολοκληρωθεί και να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή σε σύντομο χρονικό διάστημα και με τις κατάλληλες μεταβατικές διατάξεις που θα συμπεριλάβει, θα διαμορφωθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανασυγκρότηση των συνεταιριστικών οργανώσεων της χώρας.Το Μητρώο ΑγροτώνΣυζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου του Κοινοβουλίου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για το Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων.Η Υπουργός, Κατερίνα Μπατζελή αφού ανέλυσε τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου υπογράμμισε ότι : «Το μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων το οφείλουμε στους αγρότες αυτής της χώρας. Δεν είναι εργαλείο το μητρώο αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Είναι ο πυρήνας της αγροτικής μας πολιτικής. Χωρίς μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων, καμία πολιτική και στρατηγική ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας και της υπαίθρου, δεν μπορεί να εφαρμοστεί με διαφανή τρόπο, αξιοπιστία, αξιοκρατία και αναπτυξιακό κριτήριο. Τα σημερινά δεδομένα απαιτούν, τη διεύρυνση της βάσης των αγροτών, τους οποίους και θα ορίσουμε, έτσι ώστε να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε με σωστό και διαφανή τρόπο τα εθνικά μας μέτρα και τις συμπληρωματικές μας δράσεις. Ξεκινάμε από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, από τις διαρθρωτικές πολιτικές, από τις φορολογικές πολιτικές, από τις ασφαλιστικές πολιτικές, αλλά και από τις πολιτικές που αφορούν καινοτομία, έρευνα, εκπαίδευση». «Χωρίς να επιβαρύνουμε του παραγωγούς, θα καταγράφονται τα πάντα αναφορικά με την παραγωγική δραστηριότητα» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Μπατζελή και πρόσθεσε «Η διαφάνεια της διαχείρισης του δημόσιου χρήματος απαιτεί τη συλλογική παρουσία όλων των στοιχείων και των συναλλαγών του αγρότη με τις δημόσιες υπηρεσίες».Επίσης, η Υπουργός διευκρίνισε ότι μέχρι τώρα η νομοθεσία ορίζει ότι ο κατά κύριο επάγγελμα αγρότης είναι αυτός που διασφαλίζει το 50% του εισοδήματος του από γεωργική εκμετάλλευση. «Εμείς αντί για το 50% προτείνουμε το 35% αυτό σημαίνει ότι περισσότεροι αγρότες που είναι ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ θα θεωρούνται επαγγελματίες αγρότες. Γιατί άλλο είναι να ωφελούνται από πολιτικές 258.000 αγρότες που τους υποστηρίζουμε με εθνικά μέτρα και άλλο 500.000».Αναφορικά με τα σενάρια κατάργησης των επιδοτήσεων από το 2013 και μετά, η κ. Μπατζελή τόνισε ότι οι επιδοτήσεις δεν θα σταματήσουν να καταβάλλονται στους αγρότες αλλά θα υπολογίζονται με άλλα κριτήρια όπως για παράδειγμα τη συνάρτηση του μεγέθους της εκμετάλλευσης -προκειμένου να πάει ανά στρέμμα η ενίσχυση – και της απασχόλησης. Εμείς στο νομοσχέδιο, σημείωσε, βάλαμε την απασχόληση χαμηλά στο 35% προκειμένου να την ενισχύσουμε.Η κ. Μπατζελή ανακοίνωσε επίσης ότι στη συνέχεια έρχονται προς συζήτηση τα νομοσχέδια για τον ΕΛΓΑ, τους συνεταιρισμούς και το Μητρώο Εμπόρων Γεωργικών Προϊόντων.Με αυτό τον τρόπο χτίζεται το υπόβαθρο πάνω στο οποίο θα εφαρμοσθούν οι πολιτικές της κυβέρνησης.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2010
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Με στόχο το «μπλοκάρισμα» στην ανεργία

Τάξη στον τομέα της εργασίας σε μια εποχή αυξανόμενης ανεργίας επιχειρεί να βάλει το υπουρ…