Πιάνουμε «πάτο» ή έχουμε ακόμη;…

0

Ενδιαφέροντα συμπεράσματα φαίνεται να βγαίνουν από την «αποκωδικοποίηση» των οικονομικών δεδομένων που εμπεριέχει η τακτική (διμηνιαία) οικονομική έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για την περιοχή μας, η οποία δημοσιεύεται με τον τίτλο «Δελτίο Περιφερειακής Οικονομικής Συγκυρίας Μακεδονίας και Θράκης» (Δ.Ο.Σ.Μ.-Θ.), την οποία επιμελείται το υποκατάστημα Θεσσαλονίκης της Τ.τ.Ε., σε συνεργασία με τις περιφερειακές της υπηρεσίες σε Έβρο, Ροδόπη και Ξάνθη.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που δημοσιεύονται, συνεχίζεται η πτωτική πορεία της απασχόλησης στο νομό Ξάνθης, με συνεχή αύξηση του ποσοστού των απολύσεων, έναντι των «οικειοθελών» αποχωρήσεων. Οι τελευταίες είχαν γίνει μία ιδιότυπη «μόδα» στα τέλη του περασμένου έτους για όσες επιχειρήσεις, της περιοχής μας και όχι μόνο, είτε είχαν είτε προφασίστηκαν ότι είχαν προβλήματα λόγω της τρέχουσας οικονομικής κρίσης, καταφεύγοντας σε μείωση του κόστους παραγωγής τους, αποκλειστικά σχεδόν, μέσω της μείωσης του κόστους της απασχόλησης, είτε εφαρμόζοντας ελαστικές μορφές απασχόλησης, είτε προβαίνοντας σε «καλυμμένες» απολύσεις. Έτσι, σύμφωνα με το Δ.Ο.Σ. Μ.- Θ. της Τ.τ.Ε., στο νομό Ξάνθης συνεχίζεται και στο δίμηνο Απριλίου – Μαΐου να καταγράφεται αύξηση στις απολύσεις σε ποσοστά 20,2% και 14,7% αντίστοιχα, με τις οικειοθελείς αποχωρήσεις να καταγράφουν μειώσεις της τάξης του 19,2% και 16,1% αντίστοιχα. Τα νέα για τον εργασιακό τομέα στην Ξάνθη παραμένουν άσχημα και στον τομέα των προσλήψεων, δείκτης που παρουσίασε μείωση κατά 9,2% τον περασμένο Απρίλιο και 7,4% τον περασμένο Μάιο.

Ένα στοιχείο που φαίνεται πλέον να παρουσιάζει ένα σχετικά ισόρροπο ισοζύγιο είναι αυτό των νέων εγγραφών σε σχέση με τις διαγραφές των επιχειρήσεων στο εμπορικό και βιομηχανικό Επιμελητήριο της Ξάνθης. Το συγκεκριμένο όμως στοιχείο δε κάνει τίποτε περισσότερο από το να επιβεβαιώνει το «κάθισμα» που παρατηρείται στον επιχειρηματικό κόσμο της περιοχής μας, μετά τις απανωτές μειώσεις των νέων εγγραφών αλλά και τις απότομες αυξήσεις των διαγραφών που παρατηρήθηκαν στην αρχή του έτους. Δυστυχώς όμως ακόμη και αυτή η μικρή σταθεροποίηση μοιάζει μάλλον φαινομενική και μάλλον υποδηλώνει μία στάση αναμονής παρά μία αναστροφή της πτωτικής τάσης. Έτσι τα στοιχεία των δύο προαναφερθέντων μηνών καταγράφουν μειώσεις των νέων εγγραφών της τάξης του 2,3% και 6,5% αντίστοιχα για Απρίλιο και Μάιο, ενώ οι διαγραφές παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 43,9% για τον μήνα Απρίλιο και μείωση κατά 15,6% για τον μήνα Μάιο. Αυτή η τάση βέβαια δεν είναι άσχετη με την αντίστοιχη τάση των ακάλυπτων επιταγών και διαμαρτυρημένων συναλλαγματικών, οι οποίες παρουσίασαν ιλιγγιώδεις αυξήσεις, όπως έχουμε ήδη παρουσιάσει αναλυτικά σε παλαιότερο φύλλο μας. Αν αυτή η τάση συνεχιστεί με αυτούς τους ρυθμούς, είναι θέμα χρόνου να παρατηρηθεί νέο κύμα διαγραφών από τα μητρώα του Ε.Β.Ε., καθώς και απροθυμία νέων εγγραφών.

Ένας ακόμη σημαντικός δείκτης ο οποίος δείχνει και αυτός με την σειρά του να μην μπορεί να «σηκώσει κεφάλι» είναι και αυτός που καταγράφει την εμπορευματική κίνηση μέσω του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης μας, με ένα μέσο το οποίο παραδοσιακά συγκέντρωνε τις προτιμήσεις των προμηθευτών και των εμπόρων για την μεταφορά εμπορευματικών φορτίων, κυρίως λόγω του χαμηλότερου κόστους μεταφοράς σε σχέση πάντα με τις οδικές μεταφορές. Ο συγκεκριμένος δείκτης λοιπόν παρουσιάζει αρνητική μεταβολή για έκτο συνεχή μήνα, καταγράφοντας πτώση στα φορτία που μεταφέρθηκαν μέσω του σιδηροδρομικού σταθμού της Ξάνθης κατά 91,5% και 98,0% αντίστοιχα για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, φτάνοντας στο ισχνότατο σύνολο των 31 τόνων τον μήνα Μάιο, όταν ο αντίστοιχος δείκτης τον περασμένο Οκτώβριο κατέγραφε μεταφορές της τάξης των 7.807 τόνων, με την ποσότητα να πέφτει σπάνια κάτω από τους 2.000 τόνους εμπορευμάτων ανά μήνα, τα τελευταία πέντε έτη…

Τέλος, σε μόνιμα πτωτική πορεία παρουσιάζονται να βρίσκονται και οι καταναλωτικές δαπάνες για την αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης στο νομό μας, τους τελευταίου έξι μήνες, μία τάση όμως που φαίνεται να αναστρέφεται τον μήνα Μάιο με μία αύξηση της τάξης του 13,5%, σε σχέση πάντα με τον αντίστοιχο μήνα του περασμένου έτους. Η τάση αυτή μάλιστα για αναστροφή της πτώσης των πωλήσεων αναμένεται να διατηρηθεί και στο άμεσο μέλλον, για δύο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τα έκτακτα και «τονωτικά» για τον κλάδο μέτρα τετράμηνης διάρκειας που είχε πάρει η Κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο, ενώ ο δεύτερος έχει να κάνει με την σχεδιαζόμενη εφαρμογή νέου μέτρου απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, που αναμένεται να δώσει σημαντικές ανάσες στον σκληρά δοκιμαζόμενο από τις αρχές του χρόνου κλάδο της ελληνικής οικονομίας.

Γιώργος Συληγαρδάκης

syligardaksig@yahoo.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2009
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Ο αντίκτυπος του ανασχηματισμού

Ο πολυαναμενόμεν…