Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2008 Σε τροχιά ωριμότητας η Τοπική Αυτοδιοίκηση

Σε τροχιά ωριμότητας η Τοπική Αυτοδιοίκηση

0

Το μείζον θέμα της δρομολογούμενης Διοικητικής Μεταρρύθμισης – γνωστής ως «Καποδίστριας ΙΙ» – κυριάρχησε στην τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου Ξάνθης, που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 12 Μαΐου στις 6.30 εν πλήρη απαρτία και με καλεσμένους τον δήμαρχο Σταυρούπολης κ. Γιώργο Καρακασαλίδη και τον πρόεδρο του Δ.Σ. του Δήμου Μύκης. Συγκεκριμένα οι δημοτικοί σύμβουλοι κλήθηκαν να καταθέσουν τις θέσεις και τις προτάσεις τους καθώς και ένα πλαίσιο κριτηρίων πάνω στις προτεινόμενες θέσεις του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ που αποφάσισε με συντριπτική πλειοψηφία στο πρόσφατο τακτικό συνέδριο της Κυλλήνης, εν’ όψει του έκτακτου συνεδρίου με θέμα «Για μια σύγχρονη Διοικητική μεταρρύθμιση – Επιτελικό κράτος – Περιφερειακή αυτοδιοίκηση – Ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση», που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα 23 – 24 Ιουνίου 2008. Αυτό που ο απλός παρατηρητής αποκόμισε από την συζήτηση για την διοικητική μεταρρύθμιση ήταν ένας εποικοδομητικός διάλογος και μια ομόθυμα θετική αντιμετώπιση των θέσεων της ΚΕΔΚΕ απ’ όλες τις δημοτικές παρατάξεις, γεγονός που αποτελεί δείγμα ωριμότητας και συνειδητοποίησης ότι μπρος τα μεγάλα και σοβαρά που αφορούν το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν έχουν θέση ούτε οι πολιτικές αντιπαραθέσεις ούτε οι άνευ λόγου και ουσίας αντιλογίες.
Τι προτείνει η ΚΕΔΚΕ
Οι προτεινόμενες θέσεις της ΚΕΔΚΕ συνοψίζονται στα ακόλουθα:
1)Είναι πρωτίστως αναγκαίο να λυθούν τα σημερινά προβλήματα των ΟΤΑ που αφορούν τους ΚΑΠ (Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους) και τη ΣΑΤΑ, τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες και τους παρακρατηθέντες πόρους, πριν οποιαδήποτε συμφωνία για διοικητική μεταρρύθμιση
2)Η μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης έχει τρεις απαραίτητες προϋποθέσεις: Α) ότι η μεταρρύθμιση της Τ.Α. είναι οργανικό τμήμα της συνολικής Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης (σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο), Β) ότι προηγείται κάθε μορφής συνένωσης (είτε εθελοντικής είτε υποχρεωτικής) η χωροθέτηση των ορίων των Δήμων με αντικειμενικά και συμφωνημένα κριτήρια και Γ) ότι η Διοικητική μεταρρύθμιση δεν είναι μόνο νόμος αλλά συνοδεύεται από Πρόγραμμα Εφαρμογής της, με τα αναγκαία έργα υποδομής, την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και σύγχρονο εξοπλισμό, με διασφαλισμένους οικονομικού πόρους και με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, που μπορούμε να το ονομάσουμε Ολοκληρωμένο Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Το κείμενο της ΚΕΔΚΕ θέτει κριτήρια για τη χωροθέτηση των διοικητικών ορίων των νέων ΟΤΑ. Αυτά είναι: Πληθυσμιακά, Κοινωνικά, Οικονομικά, Γεωγραφικά Αναπτυξιακά, Πολιτιστικά, Ιστορικά και Χωροταξικά.
Συμπερασματικά τονίζεται ότι η ανάπτυξη της χώρα δεν μπορεί να βασιστεί μόνο σε λίγες μεγάλες πόλεις – πόλους ανάπτυξης αλλά στο σύνολο του ιεραρχημένου δικτύου πόλεων και των οικισμών της χώρας, η δε Σύγχρονη διοικητική μεταρρύθμιση θα πρέπει να μην περιοριστεί σε κάποιες διοικητικές συνενώσεις, αλλά με ένα μεσοχρόνιο Ολοκληρωμένο Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τοπικής Αυτοδιοίκηση, να ενδυναμώσει τις ανθρωπογεωγραφικές ενότητες και τη μεταξύ τους δικτύωση, δεδομένου ότι αυτές οι ενότητες αποτελούν την αναπτυξιακή βάση της οικονομία και της κοινωνίας μας και να ενισχύει τους ΟΤΑ ως διοικητική έκφραση αυτών των ενοτήτων και ως φορείς της τοπικής διακυβέρνησης.
Θέσεις και προτάσεις των Δημοτικών Συμβούλων
Ο Δήμαρχος Ξάνθης κ. Μιχάλης Στυλιανίδης οριοθετώντας το πλαίσιο της συζήτησης κατέστησε σαφές ότι το η απόφαση της ΚΕΔΚΕ δίνει απλά τις κατευθύνσεις και δεν αποτελεί τελεσίδικη, ούτε βεβαίως προτείνονται ποιες αλλαγές θα γίνουν στα όρια των Δήμων. Ο κ. Δήμαρχος επεσήμανε ότι είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν προβλήματα με τις συνενώσεις: «θα βγουν μαχαίρια» είπε χαρακτηριστικά αλλά εξίσου βέβαιο είπε ότι: «θα πρέπει να προχωρήσουμε»! Σημειώνεται ότι όπως έγινε γνωστό από τη δημοσιοποίηση του Διοικητικού Χάρτη της χώρας από το υπουργείο ο νομός Ξάνθης παρουσιάζεται ως ένας Δήμος. Και αυτό ως πρόταση βρίσκει σύμφωνο τον επικεφαλής της Δ.Π. «Πολίτες για την Αλλαγή» κ. Χρήστο Πούλιο όπως και τον δημοτικό σύμβουλο κ. Θανάση Ξυνίδη.
Ειδικότερα ο κ. Πούλιος αν και χαρακτήρισε γενικόλογο το κείμενο της ΚΕΔΚΕ και προέβλεψε ότι θα εμφανιστούν πολλά προβλήματα από τις συνενώσεις, τάχτηκε ξεκάθαρα υπέρ της ιδέας υλοποίησης ενός και μοναδικού Δήμου στην Ξάνθη τονίζοντας ότι πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση να ωριμάσει, να παρακάμψει τις μικροκομματικές και τοπικιστικές αντιλήψεις και να βαδίσει προς το μέλλον ισχυρή.
Επιχειρηματολογώντας δε υπέρ αυτής της πρότασης υπογράμμισε ότι ο νόμος Ξάνθης που αριθμεί 100.000 κατοίκους και οι 60.000 εξ αυτών κατοικούν στην Ξάνθη και επιπλέον δεν έχει μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις συγκεντρώνει όλα εκείνα τα κριτήρια για ένα και μοναδικό ισχυρό δήμο στον νομό με παράλληλη αποκέντρωση των υπηρεσιών. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Ξυνίδης που τόνισε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και ότι είμαστε ο ιδανικός νομός που μπορεί να γίνει ένας δήμος που θα δώσει την ευκαιρία να αρθούν προβλήματα πολιτικού, θρησκευτικού χαρακτήρα. Παράλληλα επεσήμανε ότι η πολιτεία πρέπει να θέσει σαφή κριτήρια και επιπλέον να επιλύσει το θέμα των πόρων που προϋποθέτει την επιτυχία του εγχειρήματος.
Σύμφωνος ως προς την άποψη του κ. Ξυνίδη δήλωσε και ο κ. Μαλκότς, επικεφαλής του μειονοτικού συνδυασμού, ενώ ο κ. Λεωνίδας Κωνσταντινίδης κυρίως εστίασε στην αναντιστοιχία μεταξύ αρμοδιοτήτων και πόρων που αποτελούν βρόχο για την Τ.Α, τονίζοντας ότι ο νέος Καποδίστρια δεν πρέπει να φέρει αυτά τα βαρίδια.
Με θετική ματιά αντιμετώπισε την απόφαση της ΚΕΔΚΕ και ο επικεφαλής της Δ.Π. «Πολίτες για την Ξάνθη» κ. Νίκος Ανταμπούφης κάνοντας όμως κάποιες επισημάνσεις. Συγκεκριμένα αφού πρότεινε το θέμα να έλθει εκ νέου στο Δ.Σ. πριν το συνέδριο της ΚΕΔΚΕ και να κατατεθεί ενιαία και εξειδικευμένη πρόταση του Δήμου Ξάνθης προς διεκδίκηση σημείωσε ότι δεν έχει τόση σημασία η τεχνική διαδικασία που αφορά τα όρια των Δήμων στο νέο Καποδίστρια όσο η ουσιαστική μεταρρύθμιση. Ειδικότερα ανέφερε ότι πρέπει να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του άρθρου 102 του Συντάγματος για τους πόρους της Τ.Α αλλά και τροποποίηση του νόμου για την 4η προγραμματική περίοδο 2007 – 2013 ώστε να έχει η Τοπική αυτοδιοίκηση την διαχείριση περιφερειακών προγραμμάτων.
Ο κ. Τσέπελης πρότεινε να τεθεί ένα χρονοδιάγρμαμα στη διαδικασία υλοποίησης της διοικητικής μεταρρύθμισης προκειμένου να μην χαθεί το ΕΣΠΑ.
Ο πρόεδρος του Δ. Σ. κ. Καλαϊτζής σημείωσε ότι &#95

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2008
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Ταξί και κυκλοφοριακό πρόβλημα

Το απαράδεκτα συνεχιζόμενο πρόβλημα που συνεχώς επιτείνεται αντί να αμβλύνεται και αφορά τ…