Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2008 Προβληματισμοί για εκπαιδευτικούς και γονείς

Προβληματισμοί για εκπαιδευτικούς και γονείς

0

Πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2008, στο κτήριο 2 της Καπναποθήκης «Π», από το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνη και Παράδοσης, με την συνεργασία της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ε.Λ.Μ.Ε.) Ξάνθης, ομιλία από τον αναπληρωτή καθηγητή Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Γιώργο Μπαγάκη, με θέμα «Ένα σχολείο μαθαίνει. Η αυτοαξιολόγηση και η ανάπτυξη ενός σχολείου στα πλαίσια του Διεθνούς Προγράμματος Carpe Vitam, Leadership for Learning».
Η ομιλία του κ. Μπαγάκη ήταν ουσιαστικά μια παρουσίαση ενός τετραετούς διεθνούς προγράμματος αλλά και μια εισαγωγή σε νέες έννοιες, μεθοδολογίες αλλά και μέσα διδασκαλίας για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση που χρησιμοποιούνται και αποτελούν κοινό τόπο αλλά και πεδίο αντιπαραθέσεων στο εξωτερικό, είναι όμως άγνωστα στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της χώρας μας. Ο κ. Μπαγάκης παρουσίασε έννοιες όπως η αποτελεσματικότητα, η βελτίωση ενός σχολείου και το συχνά αναφερόμενο τελευταία «έξυπνο σχολείο», όχι με το «αφ’ υψηλού» ύφος και την θεωρητική προσέγγιση που ίσως να περίμενε κανείς από ένα καθηγητή Πανεπιστημίου και ερευνητή, αλλά με αμεσότητα, απλό λόγο και συνεχείς αναφορές στις εμπειρίες που αποκόμισε από την καθημερινή του τριβή και συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, κατά την εξέλιξη του ερευνητικού προγράμματος.
Να σημειωθεί εδώ ότι πρόκειται για ένα ερευνητικό πρόγραμμα που διήρκεσε τέσσερα χρόνια, συμμετείχαν επτά χώρες και οκτώ πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, καθώς και εικοσιτέσσερα σχολεία από την Αγγλία, την Αυστραλία, την Αυστρία, την Δανία, την Ελλάδα, τις Η.Π.Α. και την Νορβηγία, τον συντονισμό του οποίου, σε διεθνές επίπεδο είχε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Cambridge, κ. John MacBeath.
Σκοπός του προγράμματος, όπως αποτυπώνεται και στο σχετικό βιβλίο του κ. Μπαγάκη, που εκδίδεται από τις Εκδόσεις «Λιβάνη», είναι να ερευνηθούν νέες μεθοδολογικές κατευθύνσεις ανάπτυξης του σχολείου, τρόποι υποστήριξης, πρακτικές και μεθοδολογικά εργαλεία για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που να ενθαρρύνουν την συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία τους μαθητές, τους γονείς τους αλλά και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι, όπως παρατήρησε ο κ. Μπαγάκης, συχνά επαναπαύονται αλλά και ταυτόχρονα εγκλωβίζονται στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας που εφαρμόζεται κάθε φορά από ένα, ομολογουμένως, εξαιρετικά συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως αυτό της χώρας μας. Σημειώθηκε μάλιστα το οξύμωρο που ενώ το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι εξαιρετικά συγκεντρωτικό, τελικά είναι πολύ μικρός, έως και ανύπαρκτος, ο βαθμός στον οποίο τόσο το Υπουργείο Παιδείας, όσο και οι κατά τόπους Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, γνωρίζουν το πώς εξελίσσεται η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στα ελληνικά σχολεία, μια και η παρακολούθησή της από μέρους τους είναι εξαιρετικά μικρή.
Να σημειωθεί επίσης ότι στην διάρκεια της παρουσίασης υπήρξε προβολή οπτικού υλικού από σχετικό ντοκιμαντέρ της βραβευμένης σκηνοθέτιδας κ. Μαριάννας Οικονόμου, που αποτύπωνε την εφαρμογή του προγράμματος σε σχολείο της Πετρούπολης στην Αθήνα, φιλοξενώντας τις εντυπώσεις, τις εμπειρίες αλλά και τα σχόλια μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, που προβλήθηκε και από την σειρά ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ1 «Μαθήματα –Παθήματα».
Μάλιστα, τόσο το σχετικό ντοκιμαντέρ, όσο και το βιβλίο του κ. Μπαγάκη, έχουν αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης αλλά και διδακτικό υλικό σε πολυπληθή ακροατήρια σε όλη τη χώρα και ήταν μια ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς αλλά και για τους γονείς της πόλης μας να έρθουν σε επαφή με τα αποτελέσματα της ερευνητικής αυτής προσπάθειας.

Γιώργος Συληγαρδάκης

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2008
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Μεγάλες οι προκλήσεις του ‘επιχειρείν’

Την καθιερωμένη _…