Πρεμιέρα εκπτώσεων η χθεσινή μέρα και στο χορό τους μπαίνουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι έμποροι, επαγγελματίες της πόλης μας και καταναλωτές.
Αν και άτυπα οι εκπτώσεις είχαν ξεκινήσει τις τελευταίες μέρες από χθες οι καταστηματάρχες κατέβασαν επίσημα τις τιμές των προϊόντων τους μέχρι της 31 Αυγούστου, περιμένοντας πελάτες! Οι εκπτώσεις κυμαίνονται από 30 – 50% και χαρακτηρίζονται ικανοποιητικές ενώ συνήθως στο τέλος της σαιζόν φτάνουν έως και 70%.
Ανάσα προσδοκούν να πάρουν οι καταστηματάρχες καθώς τους προηγούμενους μήνες – σύμφωνα με την εκτίμηση του προέδρου της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ξάνθης κ. Σωτήρη Τσιακίρογλου – η αγορά στην Ξάνθη κινήθηκε σε πολύ υποτονικό ρυθμό. Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι απόρροια της γενικής στενότητας χρήματος καθώς το πορτοφόλι του έλληνα δέχεται ανηλεή αφαίμαξη από: «Τη γενικότερη οικονομική πολιτική που ευνοεί τους λίγους σε βάρος των πολλών και που ευθύνεται για το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ των κοινωνικών στρωμάτων, στους καταχρηστικούς και παράνομουςόρους που έχουν επιβάλλει οι τράπεζες που απομυζούν το χρήμα του καταναλωτή, στο πολύ άσχημο παιχνίδι που παίχτηκε παγκοσμίως με την αύξηση των επιτοκίων καθώς και με τις αυξήσεις στις ΔΕΚΟ».
Όλα αυτά αποτελούν τις συνιστώσες του προβλήματος που είναι η μείωση της αγοραστικής δυνατότητας του καταναλωτή.
Απ’ την άλλη μεριά και οι επαγγελματίες πιέζονται: «Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα μεταξύ των καταστηματαρχών! Πολύ δύσκολα τα φέρνουν βόλτα…
Απ’ την μια τα ενοίκια, απ’ την άλλη οι υποχρεώσεις προς το φόρο εισοδήματος, οι αυξημένες υποχρεώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία, οι ακριβές πρώτες ύλες εξανεμίζουν τα κέρδη και επειδή δρουν ανταγωνιστικά δεν μπορούν να ανεβάσουν τις τιμές ενώ ανεβαίνει το κόστος των υπηρεσιών», επισημαίνει ο κ. Τσιακίρογλου.
Έτσι οι εκπτώσεις είναι μια ευκαιρία για τους επαγγελματίες να ξεπουλήσουν και να ρευστοποιήσουν ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Οι εκπτώσεις δίνουν την ευκαιρία όμως και στους καταναλωτές να επωφεληθούν από τις μειωμένες τιμές των προϊόντων, αλλά ταυτόχρονα κρύβουν αρκετές παγίδες, γιατί πάντα υπάρχουν μερικοί επιτήδειοι που βρίσκουν ευκαιρία να κερδοσκοπήσουν χρησιμοποιώντας διάφορα τερτίπια και εξαπατώντας τους καταναλωτές – αν και το φαινόμενο είναι πολύ περιορισμένο, σημειώνει ο κ. Τσικίρογλου.
Προσοχή στις παγίδες των εκπτώσεων Για το λόγο αυτό η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή εφιστά την προσοχή των καταναλωτών στον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούν τις αγορές τους.
Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν υπόψη τους τα εξής:
1. Αγοράζουν με βάση τον οικογενειακό προγραμματισμό και έχοντας επίγνωση των οικονομικών τους δυνατοτήτων
2. Αποφεύγουν την αλόγιστη χρήση πιστωτικών καρτών και καταναλωτικών δανείων
3. Ελέγχουν προσεκτικά την ποιότητα των αγαθών που αγοράζουν. Σε περίπτωση ελαττώματος, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αντικατάσταση ή επιστροφή του προϊόντος. Εξαιρούνται του δικαιώματος της αντικατάστασης ή επιστροφής, προϊόντα στα οποία η προσφορά οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικά, ή όταν έχει λάβει σχετική γνώση ο καταναλωτής (σήμανση, ενημέρωση κτλ)
4. Συγκρίνουν προσεκτικά τις τιμές και δεν παρασύρονται από δήθεν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων ή από επιλεγμένα προϊόντα – «κράχτες».
5. Ζητάνε πάντα απόδειξη για τη συναλλαγή που κάνουν.
6. Ζητάνε εγγύηση και οι οδηγίες χρήσης των αγαθών που αγοράζουν, να είναι στην ελληνική γλώσσα.
7. Καταγγέλλουν κάθε πρόβλημα που συναντούν (πλασματική έκπτωση, ελαττωματικό προϊόν, κτλ) στην τηλεφωνική γραμμή 1520 της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, η οποία λειτουργεί από τις 08:00 ως τις 22:00.
Από την πλευρά του το ( Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών) επισημαίνει:
– Πριν βγείτε για ψώνια να σκεφτείτε καλά τις ανάγκες που έχετε και μη δημιουργείτε τεχνητές, μην πέφτετε θύματα της υπερκατανάλωσης.
– Μην αγοράζετε με την λογική του φθηνού εάν δεν το χρειάζεστε, είναι περιττό και δεν έχετε κανένα κέρδος.
– Μην επηρεάζεστε από την διαφήμιση. Η ωραιοποιημένη εικόνα των προϊόντων δεν σημαίνει ότι ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα.
– Πριν αγοράσετε, κάνετε μια έρευνα αγοράς, συγκρίνετε τιμές και επιλέξετε σωστά.
– Αν αγοράσετε ελαττωματικά προϊόντα, να τα επιστρέψετε αμέσως και να τα αντικαταστήσετε με άλλα ή να πάρετε πίσω τα λεφτά σας
Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάξουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικών ειδών, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς λόγω των συγκεκριμένων ελαττωμάτων και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
– Κάθε είδος πρέπει να γράφει δύο τιμές. Μία που ίσχυε πριν την έκπτωση και μία που προκύπτει μετά καθώς και το ποσοστό της έκπτωσης.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι στο συνολικό ποσοστό στις βιτρίνες των καταστημάτων.
– Αγοράζετε εποχιακά είδη, μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα ψυγείο σε καλή τιμή, αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλή τιμή σε ρούχα, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.
– Η αγορά προϊόντων με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πρέπει να δίνετε προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους που διέπουν αυτή την συνδιαλλαγή.
– Ζητείστε για όλες τις αγορές σας αποδείξεις και μην ξεχνάτε ότι μέρος της ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές, εάν στο δρόμο σας γίνει έλεγχος και δεν έχετε απόδειξη, το δε πρόστιμό είναι μεγάλο.
– Αποφύγετε τον συνωστισμό, ανάμεσα στο πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που δεν θέλουν να ξοδέψουν αλλά σκοπεύουν να <ελαφρύνουν> το δικό σας πορτοφόλι.
– Καταγγείλετε κάθε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή ελαττωματικών προϊόντων στο ΕΛΚΕΚΑ (Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών) τηλ.210-3803116 ή στο 1520.
Μαριάννα
Ξανθοπούλου