Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου

0

Αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου ήταν η Δευτέρα και το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, τιμώντας την, διοργάνωσε μια εκδήλωση αφιερωμένη στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας, με θέμα «Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας, 40 χρόνια από την ίδρυσή του» την παρουσίαση της οποίας ανέλαβε ο πρωταγωνιστής του ΚΘΒΕ κ. Δημήτρης Καρέλλης.

Από το 1961 μέχρι σήμερα…του Δημήτρη Καρέλλη

Το Κ.Θ.Β.Ε. έδωσε την πρώτη του παράσταση τον Αύγουστο του 1961.

Λίγους μήνες νωρίτερα είχε αποφασιστεί η ίδρυση του από τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή, σε μια προσπάθεια αναβάθμισης της πολιτιστικής ζωής στη Βόρεια Ελλάδα. Έτσι το Κρατικό Θέατρο ξεκίνησε τη λειτουργία του με στόχο την προώθηση της θεατρικής τέχνης στη Μακεδονία και τη Θράκη. Με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που τα χρόνια εκείνα ενδυναμώνεται πολιτιστικά είτε μέσα από την ιδιωτική πρωτοβουλία είτε από την κρατική μέριμνα, το Κ.Θ.Β.Ε. υπήρξε ένας σταθερός θεσμός με συνεχή καλλιτεχνική παρουσία για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

Ο σκηνοθέτης Σωκράτης Καραντινός, πρώτος διευθυντής του Κ.Θ.Β.Ε., είχε το καλλιτεχνικό όραμα αλλά και τις οργανωτικές ικανότητες ώστε να δημιουργήσει, στα επτά χρόνια που διοίκησε το Κ.Θ.Β.Ε., ένα θέατρο με γερές βάσεις και καλλιτεχνικά στιβαρό. Το Κρατικό Θέατρο των πρώτων χρόνων χαρακτηρίζεται από το ευρύ και τολμηρό για τα δεδομένα της εποχής ρεπερτόριο -συχνά εναλλασσόμενο-, τη σκηνοθετική πολυφωνία, την παρουσία σημαντικών ζωγράφων-σκηνογράφων, τη δημιουργία θιάσου ικανού να ερμηνεύσει ένα ρεπερτόριο που εκτείνεται από το αρχαίο δράμα ως τον Μπέκετ, και τη συχνή και σταθερή παρουσία του Θεάτρου στην επαρχία.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, το Κρατικό Θέατρο διαμόρφωσε την καλλιτεχνική του προσωπικότητα η οποία καθορίστηκε από τους καλλιτέχνες, επιστήμονες και λογοτέχνες που ανέλαβαν το δύσκολο διευθυντικό ρόλο στο τιμόνι του Θεάτρου. Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί η σημαντική συμβολή των δεκάδων ανθρώπων που επάνδρωσαν τα διοικητικά συμβούλια του Θεάτρου και ανέλαβαν κοντά στον εκάστοτε διευθυντή την ευθύνη για την πορεία του Κ.Θ.Β.Ε. Η πολυφωνία που χαρακτηρίζει το Κρατικό Θέατρο από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του οφείλεται όχι μόνο στην καλλιτεχνική πολιτική που ακολούθησε ο Σωκράτης Καραντίνας αλλά και στην εναλλαγή των προσώπων στη διεύθυνση του Κ.Θ.Β.Ε., σχεδόν πάντα συνδεδεμένη με τις αλλαγές στην πολιτική σκηνή της χώρας. Στα σαράντα και πλέον χρόνια της ζωής του το Κρατικό Θέατρο απετέλεσε έναν σταθερό πολιτιστικό οργανισμό που υλοποίησε τα καλλιτεχνικά οράματα μιας πληθώρας Ελλήνων δημιουργών. Συγκεκριμένα με το Κ.Θ.Β.Ε. συνεργάστηκαν περισσότεροι από 135 μεταφραστές, 100 σκηνοθέτες, 120 σκηνογράφοι-ενδυματολόγοι, 80 συνθέτες, 35 χορογράφοι, 690 ηθοποιοί και 85 χορευτές. Στις 500 περίπου παραγωγές που οργάνωσε το Θέατρο μέχρι σήμερα παίχτηκαν τα έργα 232 Ελλήνων και ξένων συγγραφέων.

Το Κρατικό Θέατρο παρουσίασε τις παραστάσεις του στην έδρα του τη Θεσσαλονίκη, περιόδευσε τακτικά, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, στήριξε ενεργά το Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου, συμμετείχε στα σημαντικότερα φεστιβάλ της χώρας και περιόδευσε στο εξωτερικό. Το 1977 δημιούργησε το Θέατρο Θράκης με έδρα την Κομοτηνή και το 1979 το Θέατρο Ανατολικής Μακεδονίας με έδρα τις Σέρρες, φέρνοντας έτσι το θέατρο κοντά στο κοινό της Μακεδονίας και της Θράκης. Τα δύο Κλιμάκια λειτούργησαν μέχρι το 1984 και έδωσαν τη θέση τους στα αντίστοιχα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα.

Η θεατρική εκπαίδευση των νέων υπήρξε μέλημα των διευθυντών του Κ.Θ.Β.Ε από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του. Η Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου ιδρύθηκε το 1973, από τότε αποτελεί φυτώριο νέων καλλιτεχνών και συνεχίζει μέχρι σήμερα να προσφέρει σοβαρή και υπεύθυνη θεατρική μόρφωση στους νέους που θέλουν να ακολουθήσουν το δύσκολο επάγγελμα του ηθοποιού.

Στις δύο εικοσαετίες της ζωής του το Κ.Θ.Β.Ε. υπήρξε πολλές φορές πρωτοπόρο, όπως για παράδειγμα με την καθιέρωση για μεγάλα χρονικά διαστήματα του εναλλασσόμενου ρεπερτορίου, ή με την για αρκετά χρόνια συστηματική παρουσία των «Λογοτεχνικών Πρωινών», θεσμό που έφερε σημαντικούς λογοτέχνες, μελετητές του θεάτρου και καλλιτέχνες στο βήμα της σκηνής για να μεταφέρουν στο κοινό τις γνώσεις τους γύρω από τους συγγραφείς και τα έργα που περιλαμβάνονταν στο ρεπερτόριο του Θεάτρου. Πρωτοπόρο ήταν το Κρατικό Θέατρο στο άνοιγμα που έκανε το 1977 προς την τέχνη της όπερας, ανεβάζοντας μια σειρά από παραστάσεις μελοδράματος. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1997, ιδρύεται η Όπερα Θεσσαλονίκης ως αυτοτελές τμήμα του Κ.Θ.Β.Ε. με σημαντική πλέον παρουσία στα μουσικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης. Επίσης το 1977 ξεκινούν οι παραστάσεις της Παιδικής Σκηνής. Το θέατρο για νέους θεατές συμπεριλαμβάνεται, τα τελευταία χρόνια, σε ετήσια βάση στο ρεπερτόριο του Κ.Θ.Β.Ε. με στόχο την εκπαίδευση και την αισθητική αγωγή των νέων μέσα από την ψυχαγωγία. Πρόσφατα το Θέατρο εγκαινίασε εκπαιδευτικά προγράμματα που φέρνουν τους μελλοντικούς θεατές κοντά στη σκηνή, τους αποκαλύπτουν τον τρόπο λειτουργίας του θεάτρου και υλοποίησης μιας παράστασης.

Το 2001 το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συμπλήρωσε σαράντα χρόνια συνεχούς θεατρικής παρουσίας στη Βόρεια Ελλάδα. Όλα αυτά τα χρόνια το Κ.Θ.Β.Ε. υπήρξε και παραμένει ένα σταθερό σημείο αναφοράς για το θεατρόφιλο κοινό της Βόρειας Ελλάδας. Θεμέλιο της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας υπήρξε πάντα ο θίασος του, αποτελούμενος από ηθοποιούς με μακροχρόνια προσφορά στο Κ.Θ.Β.Ε. αλλά και καλλιτέχνες που η παρουσία τους στο θίασο ήταν μικρότερης χρονικής διάρκειας, αλλά σημαντική για την καλλιτεχνική πορεία του Θεάτρου.

Σήμερα το Κρατικό Θέατρο, ο μεγαλύτερος θεατρικός οργανισμός της χώρας με σημαντική κτιριακή υποδομή (Βασιλικό Θέατρο, Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, Θέατρο Δάσους, Θέατρο Γης) συνεχίζει να εκπληρώνει την ευρύτερη δημόσια αποστολή του, εκπαιδευτική και ψυχαγωγική. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό θέατρο που στηρίζει την τέχνη του θεάτρου, του χορού, της όπερας, προσφέρει με τη Δραματική Σχολή ολοκληρωμένη θεατρική μόρφωση στους νέους και διαμορφώνει τους μελλοντικούς θεατές μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα για νέους και παιδιά.

ΧΡΥΣΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2005
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Οι Γιατροί του Κόσμου συνεχίζουν…

Καθοριστική η παρουσία τους στην Νοτιοανατολική Ασία. Μιλά στο «Ε» η κ. Ελευθερία Παρθενοπ…